-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
En æra er over:
Slutt på diesel i Volvo personbiler
Den siste uken i mars forlot den siste dieseldrevne personbilen et Volvo samlebånd.
For alt jeg vet lekte Volvo seg med Diesel – eller Hässelman – motor i sine gamle taxier. De var tunge og klumpete nok til det.
Men den offisielle delen av Volvos dieselhistorie begynte i 1979. Og da hastet det åpenbart så voldsomt at de måtte kjøpe Volkswagens tunge rekkesekser.
Ikke før i 2001 fikk de sin egen dieselmotor. En rekkefemmer bygd på fabrikken i Skövde.
Men før det hadde de forsøkt seg med Audis femmer, egentlig introdusert i 1978 – fire år etter Mercedes sin «verdens første» rekkefemmerdiesel. Bortsett fra at det var selvfølgelig noen som hadde vært førstere enn det også. Nemlig Lancia med sin 3 Ro i 1938 – der den nye motoren skulle erstatte noe så underlig som en tre-sylindret firetakts rekkemotor!
Volvos nye femsylindrede diesel var forresten ikke selskapets første personbilfemmer. Allerede i 1991 kom de med en slik bensinmotor som ble brukt i vellykkede 850.
Tidslinjen
Men tilbake til tidslinjen.
Etter 2001 hendte det ikke noe før i 2008 da Drive-E programmet brukte en 1,6-liters diesel fra PSA og i 2012 ble V60 verdens første (virkelig?) diesel PIH.
I 2013 kom Volvos egen hjemmekonstruerte diesel, en rekkefirer. Alt tydet på at den også skulle bli den siste da fabrikken fortalte en verden som egentlig ikke brydde seg noe særlig, at nå skulle de ikke investere mer i nye forbrenningsmotorer.
I 2021 tok de et skritt til ved å erklære seg som elektrisk only fra 2030.
Den 8. februar rullet den siste dieselbilen av linjen i Ghent, den gikk til en kunde i Polen. Og den 26. mars forlot en dieseldrevet XC90 båndet på Torslanda og ble fraktet rett til Volvo museet.
Jeg tviler på at det ble felt mange tårer.
Men det hører med til historien at et eller annet sted har telleverket til Volvo sviktet.
Det eneste de kan fortelle om produksjonen er at siden 1991 er det produsert godt over ni millioner dieselbiler. Hva som skjedde fra 1979 til 1991 aner de åpenbart ikke.
I fjor hadde diesel-Volvoene fremdeles over 15 % markedsandel. Så langt i år, sunket til 12,4 %. Tyskland endte opp som det eneste motstrømsmarkedet: der økte dieselsalget deres med 10 % i fjor.