-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Norsk ingeniørkunst
Unik Lambo fra Gardermoen
Zyrus Engineering – kjent navn i norsk racing – har klart kunststykket å nesten doble effekten i en Huracan. Med lovlig eksos!
Det er ikke noen sak å modifisere en motor så den gir flere hestekrefter. Men det er sjelden man får noe uten at man må gi noe, og det vanlige når man trimmer er at man opplever økte utslipp, for eksempel, eller dårligere kjørbarhet, eller elendig holdbarhet. Eller alt på en gang.
Zyrus Engineering som holder til i ultramoderne lokaler på Gardermoen har lenge jobbet med sin egen Lamborghini-modell basert på en Huracan.
Strada LP 1200 er den døpt, i full overensstemmelse med Lamborghini-fabrikken. Navnet er ikke valgt tilfeldig, drømmen var tidlig å hente 1200 hestekrefter ut av den.
Siden dette i bunn og grunn er et kommersielt kundeprosjekt, er det derfor selvfølgelig viktig å kunne få en bil med slik motor godkjent for gatebruk.
For å få til det må sertifiseringsmyndigheter inn i bildet, og når dette skrives er bilen på vei hjem fra TÜV Rheinland.
Der har den vært gjennom hele kverna, med omfattende kjøresyklus, kaldstart, OBD 2 kompatibilitet og kom ut av det med flagget til topps. Heldigvis er det fremdeles muligheter for å få gjennom småserie-produserte biler på denne måten.
Sammen med Zyrus-sjefen Radni Molhampour (t.v. på hovedbildet) som er mannen med både ideene, kunnskapene og gjennomføringsviljen, reiste Morten Sivertsen (t.h.).
Han er en av de to som driver SItune – også velkjent i norske racingkretser, ikke mint på grunn av deres smarte dashbord – og har jobbet med mange Zyrus-prosjekt tidligere.
De er også gode på simuleringer og står bak mange av de løsningene som fikk motoren gjennom.
På vei hjem sa Morten Sivertsen at «Det har vært inspiserende å jobbe tett med kunnskapsrik tysk bilkompetanse, og jeg er positivt overrasket over hvordan vi er blitt mottatt av alle instanser på denne reisen».
I tillegg til å jobbe med motoren har Zyrus de siste tre årene gjennomført mer enn 15.000 km på bane for å verifisere at chassiset tåler den høye effekten.
Denne omfattende testingen er unik i verdenssammenheng og gjør at Zyrus blir eneste tuneren som får godkjent Lamborghini Huracan plattformen med 1200 hk.
Under finner du kopi av en reportasje om Zyrus fra BilAutofil nr. 3-2021: