Øker du farten, blir bremselengden laaaang ...

Man behøver ikke være matematisk geni for å skjønne at bremselengden øker med hastigheten. Det er heller ikke vanskelig matematikk at bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen. Problemet er imidlertid at veldig få skjønner hva det betyr og kan ta lærdom av det i trafikken.

Publisert

For å si det enkelt kan bremselengden bli veldig laaaaang, hvis du øker farten – i mange tilfeller for lang. Det er ikke slik at hvis du dobler hastigheten, blir bremselengden dobbelt så lang. Den blir atskillig lenger, og det gjelder uansett forholdene på veibanen. For å gjøre det mer forståelig har vi laget en tabell for bremselengde som hensyntar hastighet og kjøreforhold:

STOPPLENGDE I METER

Til opplysning så er en håndballbane 40 meter lang og en fotballbane ca. 100 meter. Tabellen angir korteste bremselengde ved uavbrutt, maksimal bremsing uten å låse hjulene på jevn og rett vei med veljusterte bremser, godkjente dekk, samt normal last og vektfordeling. Skulle noen av disse forutsetningene ikke oppfylles, forlenges bremselengden enormt.

Kjører du i 50 km/t, trenger du 27 meter for å stoppe på tørr asfalt. Har du doblet hastigheten til 100 km/t, kjører du hele 89 meter før bilen har stanset. Og skulle du kjøre i 100 km/t og et eller annet komme ut i veien 28 meter foran deg, ville du ha feid det ned i 100 km/t!!! Du ville ikke en gang rekke å begynne å bremse da reaksjonstiden ved 100 km/t utgjør 28 meter! Tenk da på hva som skjer med deg, passasjerer, bil og det du kjører på!

Bilist 2000

Hastighet - Km/t

Tørr asfalt

Tørr grus

Hard snø

100

89

104

90

73

85

156

80

59

69

124

70

47

54

96

60

36

42

73

50

27

31

51

Powered by Labrador CMS