-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nett-tipset fra Bil 7/8
JAKTEN PÅ ALTERNATIVENE:
Når jeg riktig skal dukke ned blant skyggesiden av bilentusiasme går jeg til de alternative drivstoffene.
Biler som går på komprimert luft, eller drives fra solcellepaneler er i og for seg trist nok, men
når de blir markedsført med en intensitet som de mest ihuga predikanter kunne lært noe av, tipper det hele over og begynner å bli morsomt.
En av de store hitene i denne delen av cyberspace akkurat nå er luftbilen. Guy Negre, som i mange år har jobbet innen Formel 1, har utviklet en trykkluftmotor som blant annet er sydd inn i
32 patenter. På 3 minutter kan tankene fylles opp fra trykkluftpumpen på en bensinstasjon, det er nok til å drive deg 200 km, får vi blant annet høre. Såpass overbevisende er argumentasjonen at en av våre store bilimportører faktisk ser alvorlig på dette fenomenet for å se om det er verd å importere. Formel 1-biten er relevant, fordi hr. Negre fikk ideen til dette på grunn av at Formel 1 motorene startes ved hjelp av trykkluft!
Ganske morsom er også hans utregninger på effektivitet: Trykkluft er overlegen både elmotoren og forbrenningsmotoren, enten det er diesel eller bensin vi snakker om.
Minst tre nettsteder er dedikert til dette stuntet: http://www.bellwetherinteractive.com/mdi/, http://www.theaircar.com/ og http://globalstewards.org/aircar.htm.
Atskillig mer seriøst virker det hvis du går på for eksempel www.hypercarcenter.org der de har gjort et komplett prosjekt på en fremtidig hybridkonstruksjon med romfartsteknologi i de fleste kroker og hjørner. Seriøst er det selvfølgelig også hvis du går på de store bilfabrikkenes sider for alternativ energi, blant de gode er Fords på http://www.ford.com/en/ourVehicles/environmentalVehicles/default.htm eller GMs:
www.gm.com/automotive/innovations/altfuel/ hvor kjempesatsingen EV1 nå er redusert til en liste over forhandlere som fremdeles gjør service på denne nydelige elbilen.
Nå er det ikke alt som høres ut som bilprodusenter som byr på det vi venter oss. Mitt første besøk hos Frazer-Nash, www.frazer-nash.com ble en stor skuffelse. Før krigen var dette en nøktern engelsk sportsbil med masse trofeer fra Alpeløpene, engelsk utgave av BMWs beste like før krigen, BMW 328-motoriserte vidunderlige sportsbiler etter krigen og de som satte i gang Bristol med å bygge biler som ut-Bentleyer Bentley. Da siden kom opp viste deg seg at det dreide seg om små elbiler. Jeg orket ikke lese gjennom for å se om de var i slekt med den tidligere drømmebil-produsenten.
www.greencars.org er en av de spennende amerikanske sidene, der finner du blant annet en liste over de grønneste, og de bruneste bilene på (det amerikanske) markedet. Overraskende er det at Toyota Prius først kommer på fjerde plassen, etter Honda Insight, Honda Civic GX og Toyota RAV4 elektrisk. I Europa finner du en tilsvarende, kanskje enda mer offisiell, organisasjon i AVERE, på www.avere.org – en organisasjon der Norge er assosiert medlem gjennom Norstart (www.elbil.no).
Men det er jo ikke akkurat disse sidene man finner de sprøeste greiene. Det gjør du for eksempel på www.veggievan.org der du møter en biodieselkonstruksjon med en liten vri: Den bruker brukt vegetabilsk olje fra Fast food-restauranter.Eller gå til www.nedra.com, det er siden til National Electric Drag Association – de skal ha løp både i september og oktober også, så du har fremdeles muligheter til å få med deg det hvis du skal til USA til høsten.
Ellers er den store siden for alternative energikilder til transport den amerikanske EV World på http://evworld.com/index.cfm. Den inneholder artikler og oppdaterte informasjoner om mye mer enn bare EV (Electrical Vehicles). Her finner du også det bizzarre og det utopiske og alt det som virker nesten religiøst. Siden er godt oppdatert og de følger med i de fleste aktiviteter som dreier seg om alternative energiformer. Det mest spennende området på siden er imidlertid linkene, og de er ikke helt enkle å finne. Men gå inn på den knotten som heter EV Community øverst på åpningssiden så kommer du inn på en referanseside der linkene finnes helt nederst. Når du først er kommet inn der kan du holde på et par uker.
Tar du det på alvor kan du lære masse. Hvis alt annet enn bensin eller til nød diesel er uinteressant vil du få mye å le av. Og som hovedfagtema for psykologistudenter burde noen av de personlige sidene være midt i blinken. For ikke å snakke om dersom hovedinteressen din er god design. Da finner du nesten ingenting her i det hele tatt.