De sikreste bilene - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
De sikreste bilene
EuroNCAP vraker biler over en lav sko. Siden de startet sine tester i 1997 har en rekke splitter nye biler blitt trillet ut av deres laboratorier som vrak. Vi gir deg de samlede resultatene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

EuroNCAP deler bilene inn i følgende 10 kategorier (klikk for å lese omtaler):

Bilene testes i front- og sidekollisjoner og kan oppnå inntil 16 poeng ved frontkollisjoner og 18 poeng ved sidekollisjoner (16 pluss 2 tilleggspoeng for en test hvor bilene slynges sideveis mot en stolpe). I tillegg får de inntil 2 bonuspoeng for varsel om bruk av bilbeltet (til sammen 36 poeng). Disse testene danner så grunnlag for hvor mange stjerner bilene får i en skala fra 0 til 5.

Det deles også ut poeng for hvor skadelige bilene er for myke trafikanter de måtte treffe, igjen med stjerner på en skala fra 0 til 5.

Kriteriene har blitt endret noe gjennom årene, men det er en klar trend at nye biler blir stadig sikrere.  Kravene er forskjellige innen de ulike kategoriene, slik at en småbil med fire stjerner ikke nødvendigvis er like sikker som en stor familiebil med samme karakter.

Skeptikere hevder at mange av bilprodusentene lager sine biler slik at de skal komme best mulig ut i Euro NCAP testene uten at dette forteller alt om bilens sikkerhet. Du finner alle detaljer på hjemmesiden til Euro NCAP.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: