-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Saker
Vi har vært innom Australia tidligere, i dag skal vi besøke New Zealand. Dagens bil heter Saker, som visstnok også er navnet på en lokal jaktfugl, er siste ledd i en lang lenke med suksessrike lokale sports- og racerbiler
Så, i 1992, kom Saker. Da var det SV1 modellen med en 3,8 liters Ford V6 motor som vant en rekke løp frem til 1995.Og dermed gikk man ut på kit-markedet med konstruksjonen.
Nå finnes den i to utgaver: Sprint som er nesten ren banebil, og SV1 som er en svært brukbar gatebil også, i tillegg til at den har racing-egenskaper. Begge er to-setere, begge er beregnet på V8 motorer, men V6 eller firere går også bra. Lav vekt, minimalt front-areal og lav luftmotstand har vært designmål hele veien. Mer enn nok luftåpninger for alt som trenger kjøling er det også lagt vekt på, samtidig som det skal være enkelt å komme til alt man skal kunne skru på. Det er også tatt med et par komfort-spesifikasjoner, som et ok varmeapparat som i det minste kan fjerne doggen fra rutene, og gode seter er selvfølgelig viktig.
Nå leveres disse bilene som halv-kit – svært meget av dem er bygget opp på fabrikken slik at man henter et ferdig chassis på hjul og bare skal legge på resten. Det betyr jo blant annet at du får proffene på fabrikken til å sette opp bilen slik den skal være, så slipper du i hvert fall å fomle med det.
Skjønt det er ikke sikkert du behøver å fomle. På New Zealand er det en egen klubb for kit-car byggere. Den heter Constructors Club, møte den andre torsdagen i hver måned i lokalene til Vintage Car Club i Petone, og man regner med at du legger 2 dollars i potten, som går til innkjøp av det dere fortærer. Utstillinger arrangeres, biler fremviser og mange gode råd kan hentes. Synd vi ikke har behov for en slik klubb i Norge.