Lexus RX300: Lexus RX300 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Lexus RX300
PRØVEKJØRT: Andre generasjon RX har større og stivere karosseri, mer utstyr og litt mer muskler – og nå kan luftfjæring leveres.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 6 - 2003.

Tilsynelatende er det ikke store endringer som er gjort – designerne har vært tro mot det distinkte Lexuspreget – men har man gammel og ny modell side om side, trer fornyelsene frem i tur og orden. Nykommeren ruver mer, og er dermed mer på høyde med konkurrenter som BMW X5 og Mercedes M-Klasse hva ytre mål angår. Den er 16 cm lenger og 3,5 cm bredere enn forgjengeren, og akselavstanden er økt med 10 cm. Interiøret er lagt i mer sportslig retning, hvor børstet metall preger midtkonsollen samtidig som man har valgmuligheter mellom ulike interiørfarger som står i stil med setetrekk og eventuell skinnfarge.

Det er likevel en rekke endringer som ikke er synlige, og noen av disse blir vi kjent med etter hvert som vi legger kilometere bak oss. Det nye karosseriet er langt stivere, og sammen med lengre akselavstand og endringer av fjæring og hjuloppheng betyr dette at kjøreegenskapene er løftet noen hakk.

Luftfjæring
En av de viktigste endringene, som er tilgjengelig på høyeste utstyrsnivå, er luftfjæring på alle fire hjul. Luftfjæringen betyr noen tusenlapper ekstra, men kan absolutt anbefales. Den gjør bilen mer stabil på landeveien – mindre duvende – ved kurvekjøring og lange dumper. Med normal fjæring er bilen i mykeste laget etter vår smak. Dessuten gir luftfjæringen den store fordelen at du kan heve eller senke bilen etter behov, ved hjelp av en bryter på midtkonsollen. I “lav” senkes bilen 15 mm, noe som også skjer automatisk ved hastighet over 100 km/t, for å bedre kjøreegenskapene på god vei. Ved kjøring på dårligere vei kan bilen heves 25 mm. Styringen bærer fortsatt preg av at USA er et hovedmarked for bilen, det vil si at en kraftig styreservo reduserer responsen fra veien samtidig som rattbevegelsen er noe ufølsom rundt nullpunktet.

Mens det amerikanske markedet kan nyte godt av en 3,3-liters motor, er 3,0-literen beholdt i Europa på grunn av utslippskrav. Aluminium-motoren er modifisert slik at effekten er økt med 3 hk til 204 hk, samtidig som bensinforbruket er redusert fra 1,3 til 1,22 liter/mil, og dermed oppfyller motoren Euro IVkravene. V-sekseren er kombinert med en ny femtrinns automatkasse som gjør en meget behagelig sjaltejobb. Den holder på gearene akkurat så lenge at turtallet utnyttes optimalt, og samtidig er motoren svært fleksibel – du får 80 prosent av maksimalt dreiemoment allerede fra 1600 o/min. Hvis du likevel vil overstyre automatikken, er det bare å vippe spaken til siden og sjalte sekvensielt.

Ut med visko-kobling
Ved kjøring på normalt underlag er trekkraften fordelt 50/50 mellom for- og bakaksel. Momentfordelingen styres elektronisk, basert på signaler fra antispinnog stabilitetssystemet. At elektronikk har erstattet viskositetskoblingen som første generasjon RX300 var utstyrt med, betyr vektbesparelse samtidig som kraftfordelingen nå skjer mer effektivt. For eksempel hadde viskositetskoblingen problemer når både et forhjul og et bakhul spant samtidig. Nå kan det elektroniske systemet både bremse disse to hjulene og fordele hele trekkraften til hjulene som har best grep.

Ni kollisjonsputer er standard, og som hos fetteren Toyota Avensis finner vi også her en spesiell knekollisjonspute under rattet. Det automatiske klimaanlegget kan stilles inn individuelt for fører og passasjer. Ryggekamera som letter lukeparkeringen er standard, og i godteposen finner vi også at bakluka både kan åpnes og lukkes med en knapp på fjernkontrollen. Lydfreakene kan også få sine ønsker oppfylt, som ekstrautstyr leveres det et overdådig lydanlegg, med 11 høyttalere, CDskifter og 8-kanals forsterker med 240 watt effekt, fra amerikanske Mark Levinson.

I slutten av august er bilen på plass hos Lexus på Skøyen i Oslo, som foreløpig er eneste forhandler her i landet.

LEXUS RX300:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 2995 ccm. Boring og slaglengde: 87,5 x 83,0 mm. Effekt: 150 kW (204 hk) v/5600 o/min. Dreiemoment: 283 Nm v/4500 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 5A.
Bremser:
Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 225/60R17.
Mål: Lengde: 474,0 cm. Bredde: 184,5 cm. Høyde: 167,5 cm. Akselavstand: 271,5 cm. Sporvidde f/b: 157,5/155,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1835 kg. Tillatt totalvekt: 2380 kg. Maks
vogntogvekt: 4380 kg.
Bagasjerom: 439 liter (VDA).
Tankvolum: 72 liter.
Aks. 0-100: 9,0 sek
Toppfart:  200 km/t
Forbruk bykjøring: 1,69 l/mil
Forbruk landevei: 0,94 l/mil
Forbruk snitt: 1,22 l/mil
CO2-utslipp: 288 g/km
Pris: kr. 699.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: