Lexus IS: Lexus IS 200 SportCross - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Lexus IS 200 SportCross
PRØVEKJØRT: Et drøyt år etter lanseringen av Lexus IS 300 SportCross kommer nå 200-modellene med den lille rekkesekseren.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 12 - 2002.

IS 200 er ikke en undermotorisert bil, rekkesekseren har mer enn nok muskler til å gi et skikkelig sportslig inntrykk. Da vi kjørte IS 300 i Bil 11/2001, skrev vi at motoren har krefter så det holder, og at den – til tross for hele 214 hester – er en kultivert bil. Med IS 200 får du en bil som er kultivert også for lommeboka. Riktignok byr den på “bare” 155 hester, men det er nok til at den 1400 kilo tunge bilen kan skilte med mindre enn ti sekunder fra null til hundre. Motoren, en tradisjonell rekkesekser med aluminiumtopp og støpejernsblokk, er basert på Toyotas VVT-i-teknikk.

Forskjellen i ytelse mellom de to motorene er stor på papiret, men i praksis er forskjellen mindre -– så liten at vi synes det er vanskelig å forsvare prisforskjellen på hele 260.000 kroner mellom tre- og toliteren. Riktignok er 300-utgaven utstyrt med automatgear, mens IS 200 i første omgang bare leveres med manuell gearkasse, en meget presis og tettsteget sekstrinns kasse.

Stasjonsvognkrysning
Som navnet antyder er Sport-Cross en “crossover”– en krysning som skal kombinere stasjonsvognens plass med sedanens elegante linjer og sportslige kjøreegenskaper. Når det gjelder hjuloppheng og fjæring, har Lexusingeniørene lagt seg på en linje som skal tilfredsstille ønsker om både komfort og sportslighet, altså et kompromiss. Resultatet – basert på fjærben, spiralfjærer, stabilisatorstag og gassdempere både foran og bak – kjennes vellykket og komfortabel på god vei, men det skal ikke være så store tverrskjøter i veien før vi får et inntrykk av at hjulopphenget ikke er den mest elegante detaljen. Slag forplanter seg hørbart og merkbart til karosseriet og setene.

I formen er det bare bakparten som skiller SportCross fra sedanen, men det skiller 10,5 cm i lengden. Naturlig nok er det større overheng bak på SportCross enn på sedanen, men forskjellen er bare 6,5 cm. Noe overraskende har SportCross større overheng også foran, forskjellen her er 4 cm, men det skyldes ikke konstruksjonsendringer i bilen. Det kommer ganske enkelt av at støtfangerne er kraftigere. Den beskjedne forskjellen i overheng mellom sedan og stasjonsvogn tilsier også at bagasjeplassen bare er ubetydelig større i stasjonsvognen. Med bakseteryggene nedslått kan du imidlertid plusse på 220 liter, og da snakker vi om et ryddig og lettlastet bagasjerom.

Stasjonsvogn-bakparten gjør at vektfordelingen mellom for- og bakaksling forskyves en anelse i forhold til på sedanen. Mens 49 prosent av vekten hviler på bakhjulene her i SportCross, er tallet 48 prosent i sedanen – uten at det er mulig å kjenne dette under kjøringen annet enn hvis man går fra den ene bilen til den andre.

Instrumenteringen er originalt komponert, både på midtkonsollen og på panelet, men mye informasjon på små flater gjør at det til å begynne med virker litt rotete. Etter en kort tilvenning fungerer dette fint. Setene har god sidestøtte og lårstøtte, men korsryggstøtten kunne vært bedre. Skinnseter koster 25.000 kroner ekstra.

Helt ny IS vil komme i 2004/2005, og da er sannsynligvis også en dieselversjon klar.

LEXUS IS 200 SportCross:
Motor: 6-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr sylinder og variable ventiltider. Kompresjon: 10,1:1. Sylindervolum: 1988 ccm. Boring og slaglengde: 75,0 x 85,0 mm. Effekt: 114 kW (155 hk) v/6200 o/min. Dreiemoment: 195 Nm v/4600 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6M.
Bremser:
Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 205/55VR16.
Mål: Lengde: 450,5 cm. Bredde: 172,5 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 267,0 cm. Sporvidde f/b: 149,5/148,5 cm. Egenvekt: 1430 kg.
Bagasjerom: 400 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 9,5 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk bykjøring: 1,32 l/mil
Forbruk landevei: 0,78 l/mil
Forbruk snitt: 0,97 l/mil
CO2-utslipp: 231 g/km
Pris: kr. 355.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: