Daewoo Matiz

Noen sjarmeres i senk av Daewoos minste, andre synes den ser dum ut. Utseendet kan diskuteres, men vi kommer ikke bort fra at Matiz pr i dag er Daewoos beste bil.

Publisert

Matiz
Matiz

Først publisert i BIL 1 - 1999.

Bilprodusentene har stor tro å de små bilene og koreanerne har vært mer enn heldige når de nå har lansert modeller som Atos og Matiz. De går rett inn i et segment der de nesten råder grunnen alene. Bare Suzuki Wagon R+ kan regnes som en direkte konkurrent.

Matiz er under tre og en halv meter lang, men har en voksen akselavstand på 234 cm. Når det likevel ikke gir den helt store komfortopplevelsen, skyldes det i store grad at de kompakte ytre målene også krever plassbesparende løsninger når det gjelder både motor og hjuloppheng. Særlig bakhjulsopphenget er kompakt og begrenser fjæringsveien. Spesielt på skarpe ujevnheter merker du godt at det er en liten bil du sitter i.

Komforten er likevel overraskende god, og størrelsen tatt i betraktning oppleves Matiz som vesentlig mer komfortabel enn både Lanos og Nubira. Også den tresylindrede 800-kubikkeren under panseret har mer fraspark enn forventet. Ved motorveikjøring har den riktignok ikke noe overskudd, men så lenge du ikke har for mye last eller passasjerer, har den ingen problemer med å henge med resten av trafikken. 51 hk og 68 Nm dreiemoment gir ikke noen stor akselerasjonsopplevelse, men i byen oppleves Matiz som kvikk. Kombinert med en lett og presis styring er den en fryd å håndtere i trange situasjoner. Plassforholdene er gode, men det skyldes blant annet at setene er dimensjonert til bilens størrelse. Storvokste vil nok føle setene som små. Er du ikke blant de storvokste, sitter du godt. Førermiljøet er ryddig og enkelt å forholde seg til, noe som blant annet skyldes at utstyrsnivået er moderat selv i SE-utgaven.

Plassforholdene er gode bilens ytre mål tatt i betraktning. Alle setene er forholdsvis høye, noe som gjør at benplassen er god. Høyden under taket er det heller ikke noe i veien med, men mer enn to i baksetet er å overdrive. Bagasjerommet er ryddig og overraskende rommelig til å romme bare 167 liter. Baksetet er delt 40/60 og seteløsningen er mer påkostet enn i mange andre biler ved at også sitteputen er delt. Ved at du vipper frem sitteputen før du legger ned seteryggen, får du flatt gulv i helt frem til sitteputen og et praktisk og stort bagasjerom med høy lasteåpning.

Matiz finnes i to utgaver – S som priset akkurat under 100.000 kroner og SE som koster 113.900 kroner. SE er definitivt det beste kjøpet. Den har blant annet klimaanlegg, sentrallås, servostyring, startsperre, kollisjonspute på førersiden (kollisjonspute på passasjersiden er også tilgjengelig) og innvendig justering av speil og hovedlykter. ABS-bremser koster 4.000 kroner, mens oppvarmede forseterøker prisen med ytterligere 2.000 kroner og metallic lakk koster 1.500 kroner. En Matiz med "nordisk " utstyrspakke kommer dermed på 119.900 kroner.

DAEWOO MATIZ SE:
Motor: 3-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,3:1. Sylindervolum: 796 ccm. Boring og slaglengde: 68,5 x 72 mm. Effekt: 37,5 kW (51 hk) v/5.900 o/min. Dreiemoment: 68 Nm v/4.600 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran og tromler bak.
Dekk: 155/65SR13.
Mål: Lengde: 349,5 cm. Bredde: 149,5 cm. Høyde: 148,5 cm. Akselavstand: 234,0 cm. Sporvidde f/b: 129,6/129,5 cm.
Egenvekt: 795 kg.
Tankvolum: 35 liter.
Aks. 0 - 100: 17,0 sek
Toppfart: 144 km/t
Forbruk bykjøring: .0,84 l/mil
Forbruk landevei: 0,52 l/mil
Forbruk snitt: 0,64 l/mil
Pris: kr 113.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS