-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mercedes A170
A170
A170
Mercedes A 170 er den eneste av de tre testbilene som ikke har 1,6-liters motor, men ytelsen er den samme som hos de to andre. Riktignok oppgir fabrikken 115 hk, men 85 kW er og blir 115,6 hk – så vi følger de to andre produsentenes eksempel og forhøyer til 116.
A-Klasse har en spesiell konstruksjon med såkalt sandwich-gulv, et dobbelt gulv som gjør at du sitter høyt over bakken, men lavt over gulvet. Det tar litt tid å venne seg til en sittestilling med nesten vannrette ben. Bilen har lav skulderlinje, du har følelsen av å sitte høyt og fritt, og har meget god oversikt fra førerplassen.
I den nye A-Klasse er interiøret så absolutt hevet til Mercedes-nivå, det billige inntrykket i forrige A-Klasse er historie. Førermiljøet er ryddig, med oversiktlige, klassiske instrumenter. Den Mercedes-typiske multihendelen, med alle funksjoner for lys, vindusvisker og blinklys samlet på venstre side av rattet krever tilvenning. Når skal Mercedes-Benz erkjenne at de aller fleste bilførere har to hender?
En detalj som understøtter kvalitetsfølelsen er at A-Klasse er utstyrt med doble dørpakninger, altså at det er gummi på både dørblad og karm. Dette har betydning for tetningen mot både lyd og vann – men også for lyden når du lukker dørene.
A-Klasse har et meget behagelig lydbilde, med lite av både hjulstøy og motorlyd, bortsett fra en sjenerende transmisjonsstøy ved gasspådrag i landeveisfart. Det er også noe vindsus i hastigheter over 80 km/t.
Plassutnyttelsen er bilens sterke side. Bakseteryggene kan tas helt ut, det samme kan sitteputene i baksetet. Riktignok tar de plass i bilen hvis de ikke kan legges igjen i garasjen, men fleksibiliteten er stor når det er mulig å sjonglere med lastelengder og -volumer. Gulvet i bagasjerommet kan med et enkelt håndgrep heves eller senkes ca 12 cm. I øverste posisjon blir det et lukket rom under gulvet samtidig som bagasjegulvet blir helt flatt uten lasteterskel. Når ryggen på høyre forsete vippes frem, blir lastelengden 2,3 meter – småimponerende i en bil med godt under fire meter utvendig lengde.
A-Klasse har mindre presis styring, særlig sammenlignet med BMWen. Et relativt mykt oppsett på hjulopphenget gjør at A-Klasse er den minst sportslige av de tre konkurrentene. Sagt på en annen måte er det altså ikke kjøreegenskapene som sitter i høysetet. Samtidig er bilen noe følsom for sporing på slitt asfalt, selv om den står på standard dekkdimensjon. Sporing er ellers en egenskap som øker med dekkbredden. Det er ellers verdt å merke seg at det ikke er mulig å koble ut ESP-systemet, forståelig nok med tanke på A-Klassens tidlige historie.
A-Klasse er testens positive overraskelse. Ikke på grunn av sine kjøreegenskaper, men på grunn av innvendig plass og fikse løsninger som gir stor fleksibilitet.
FØRERPLASS = 7
Førermiljø med god oversikt og kvalitetsfølelse. Uvant sittestilling, vanskelig å se symbolene på multifunksjonshendelen.
PLASS = 10
Form og fleksibilitet som en mini-MPV. En vinner med hensyn til fleksibilitet. Også størst innvendig bredde.
KOMFORT = 8
Akseptabel sittekomfort, god kjørekomfort. Noe transmisjonsstøy ved pådrag
KJØREEGENSKAPER = 7
Greie kjøreegenskaper på slett vei. Noe ustabil på sporete asfalt, ikke helt presis styring.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Letteste bilen, akselerasjon på det jevne, gunstig forbruk.
SIKKERHET = 7
Ikke NCAP-testet, forgjengeren hadde 3 av 5 stjerner. Bedre her? Ikke imponerende bremser.
PRIS OG UTSTYR = 9
Gunstig pris med utstyrsnivå på det jevne, fleksibel innredning.
LES VIDERE:
- Audi A3
- BMW 1-serie
- Konklusjon
- Priser og tekniske data