-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny lettvektskobling standard i BMW
Da LuK startet produksjonen av vibrasjonsdempende doble svinghjul i 1985, lå produksjonen på 13 000 enheter, og BMW var en av de første kundene. I dag produseres det 4,7 millioner DMFer (Dual Mass Flywheel) årlig. Og nå kommer et nytt DMF med 26% lavere vekt som standard i BMW.
LuK er en del av Schaeffler-gruppen og er en ledende underleverandører til bilindustrien med 20 produksjonsanlegg rundt om i verden. 9000 ansatte sørger for 1,9 milliarder euro i årlig omsetning. Produksjonen omfatter gear, vibrasjonsdempere og hydrauliske pumper.
I de fleste bilmotorer i dag er motoren, svinghjulet og clutchen montert sammen som en fast enhet. Torsjonsdempingen mot motorens vibrasjoner er plassert i midten av skiven i form av skrufjærer og friksjonsskiver som er plassert i ring. Dette systemet har som oppgave å redusere motorens tennpulser før kraftoverføringen går videre til gearkassen, sluttgearet og drivakselen.
Med DMF er det derimot skrudd fast én svinghjulsdel på veivakselenden. Deretter kommer et fjærings- og friksjonssystem, som etterfølges av den andre svinghjulsdelen som omfatter gearet. Den midtre delen av skiven har altså ikke dreiefjærer, men er fastmontert. Den delte konstruksjonen er ikke nevneverdig tyngre enn vanlige svinghjul. Torsjonsdempingen gir en annerledes fordeling av treghetsmomentet som blir svært høyt, noe som fører til lavere resonansfrekvens, rundt 15 Hz mot tidligere mellom 40 og 70 Hz. Dermed hindres svingninger i gearet ved omdreininger over normal tomgang, samtidig som lydnivået er senket fordi torsjonssvingningene ikke når gearkassen.
I følge LuK er svingningsdemperne bra not til at det kan brukes svært tynn ATF-olje. Dette gjør det lett å geare, spesielt ved lave temperaturer. DMFet reduserer også slitasjen på girkasse, kardangledd og drivaksel.
Siden problemet med rotasjonssvingninger vanligvis forekommer på motorer med kraftig dreiemoment ved lave turtall, var BMWs dieselmodeller de første som testet DMF. Deretter utstyrte BMW sine såkalte eta-motorer (325e, 525e) med torsjonsdempende svinghjul.
Men bilprodusentenes krav til stille drift, økt dreiemoment og lavere motorvekt har blitt mer omfattende siden DMFen ble introdusert i 1985. DMF Light har derfor nye materialer med 30 prosent høyere holdbarhet, og er allerede i produksjon. Vekten reduseres med opptil 26 prosent. Bruk av en ny type fjæring og andre komponenter gjør at man også har lykkes med minimale vibrasjoner.