Corvette Z06 Coupé: Den råeste superbilen fra USA

Ut av depotet – 0 til 100 km/t går unna på 3,9 sekunder. 200-tallet når vi etter 11,8. På slutten av rettstrekket lyser det 300 km/t i "head-up displayet" på bilens frontrute – definitivt tid for å skrubbe for fullt før svingen.

Publisert Sist oppdatert

Chevrolet Corvette Z06

Først publisert i BIL 4 - 2006.

Klar for test av den splitter nye Corvette Z06. Under panseret sitter det en ekstremt lett V8-motor med 7,0 liters volum og 512 veltrimmede hester. Bilens dekk er brede som på racerbiler. Bilen veier bare 1400 kilo. Utrolig, og Paul Ricard-banen er stedet for å teste en slik rendyrket sportsbil. 300 km/t er altså intet problem, og i følge spesifikasjonene er det enda mer å ta av.

Et par Porscher på banen kjører inn, førerne pakker sammen. Bli forbikjørt av en Corvette – synd og skam. Å kjøre fort rett fram er en ting. Å mestre svinger er noe annet. Corvette har aldri vært kjent for å være verdens beste bil i unnamanøver eller i svinger. For mange har dette vært en rett-frem-bil. Glem det. Den nye Corvette er konstruert for å være best også der den før var dårlig – nemlig på å mestre svingene. Hver lille detalj prøver man å få til å stemme, og man har brukt erfaringer fra racerbiler for å konstruere denne standardbilen.

Minst et års ventetid
Corvette kommer nå i tre versjoner – C6 med 6-liters motor kommer som coupé og cabriolet. Det er billigutgaven, og den kan leveres med automatgear. Det kan ikke den råeste av de råe – Corvette Z06, som ikke er i nærheten av å være soft. Den kommer med en 7-liters motor med 512 hk og leveres bare som coupé. Dette er bilen for Corvette-elskere, og dem er det faktisk en god del av. Ikke akkurat i Norge der prisen kommer til å ligge på rundt 1,6 millioner kroner – men i Sverige er det for eksempel 2000 medlemmer av Corvette-klubben, og 42 har bestilt nye Z06. Der koster bilen bare 783.850 svenske kroner, og i Tyskland er prisen 80.000 euro.

– Avgiften alene er på en million norske kroner, sier Håkon Wirak i Bergheim Support. Han leverer til ni forhandlere som får lov til å forhandle Corvette. Det må være en enkel jobb – i fjor ble det solgt ett eneste eksemplar, og ingen har til nå bestilt nye Z06.

– Bestiller de i dag må de regne med et års ventetid, sier Wirak. Interessen for bilen er enorm og i Europa skal det selges 2000 biler i året, sier optimistene – en fordobling i forhold til 2005.

Kultivert råskinn
Bilen har mer enn nok krefter, og dekkdimensjonen 325/30 R19 på drivhjulene sørger for å overføre det meste av kreftene til asfalten. Likevel, bilen er meget kultivert og faktisk meget lettkjørt. Den er ikke vanskelig å kjøre i 80 eller 100 km/t – og det er jo en spesiell følelse å høre den herlige eksoslyden. Den ødelegger allikevel ikke mulighetene for en lavmælt samtale i bilen.

Det kanskje mest ekstreme med den nye Corvette er kombinasjonen av lav vekt og kraftig motor. 1490 kilo veier bil og fører, god vektfordeling og en stor V-åtter gir en helt spesiell opplevelse. Dette er kanskje den beste amerikanske bilen som er laget til nå? Den skal ta opp konkurransen med Porsche, Ferrari og andre superbiler. På et område vinner den superbilkonkurransen: Corvetten har så lavt bensinforbruk at i USA behøver ikke eierne betale straffeavgift for bensinforbruket. Det må de råeste fra Porsche og Ferrari. Grønn superbil, altså! Hva blir det neste?

Kort om bilen:
Pris: kr. 1,6 mill.
Motor: 8-sylindret V-motor. 7011 ccm. 377 kW (512 hk) v/6300 o/min. 637 Nm v/4800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 446 x 193 x 125 cm. Akselavstand: 268,6 cm. Egenvekt m/fører: 1493 kg.
Dekk: Foran 275/35 Z R18, bak 325/30 Z R19.
Bagasjerom: 634 liter.
Tankvolum: 68 liter.
Aks. 0–100 km/t: 3,9 sek.
Aks. 0–200 km/t: 11,8 sek.
Toppfart: 320 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,47 l/mil
CO2-utslipp: 350 g/km

Powered by Labrador CMS