Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo
Taxi Tokyo

Drømmer om bildesign

Man går sjelden feil hvis man stikker innom arkitekthøyskolen i Oslo. Som regel finner du noen elever på design som viser at de har bildesign i ryggraden. Her presenterer vi to, og slipper damene til først. Eva Tøftum.

Publisert Sist oppdatert

Begge de to vi skal møte her har vært gjennom et kurs som heter TeknoForm på skolens linje for industridesign. Det gikk over 18 uker, og omfatter både skissing, tegning, 3D modellering, rendering og modellbygging. Det hele ender med en omfattende presentasjon, der hele prosessen skal være dokumentert og hvor modellene skal presenteres.

Så når jeg møter Eva Tøftums Ninja-svarte Taxi, basert på Peugeots formspråk og forflyttet til Tokyo, er det ikke bare den futuristiske modellen jeg blir imponert av. Det er hele tankegangen bak.

Jeg mener, Peugeot-taxi i Tokyo? Det finnes vel nesten ikke en eneste Peugeot i hele Japan, og i hvert fall ikke Taxier. Hun begrunner det greit. Tokyo er verdens tettest befolkede by, der trenger de en E-Revolusjon innen transport, der E’en står for energi, elektronikk og environment – miljø.

Peugeot fordi de fokuserer på miljø, og gjennom deres designkonkurranser har de vist at de ikke er fremmede for nye løsninger. Og her har vi virkelig nye løsninger.

Som man vil se av bildene er dette en to-boks løsning. En liten smarting som er drivenheten og som betjenes av en sjåfør. Og en boks, som finnes med forskjellig antall sitteplasser og i forskjellige størrelser.

Du går inn i en boks, bestiller en tur til en bestemt adresse og venter til den lille drivloppa kommer og henter ”venterommet ditt, og drar den av gårde dit du skal. Det hele selvfølgelig styrt av et skikkelig optimaliseringsprogram.

Nå skal ikke jeg diskutere konseptet med henne (hvorfor sjåfør for eksempel, hvorfor ikke helautomatisk og fjernstyrt?) men bare fortelle hvor imponert jeg er over selve resultatet. I sin presentasjon har hun for eksempel en skikkelig analyse av Peugeots formspråk.

Dråpeformede, langt uttrukne frontlys for eksempel, lett kjeglepreg i profilen, markert overheng foran en bakrute som går i et panorama over på sidene og en logo som er startstedet for linjene som trekkes bakover på bilen. Hun snakker også om det matt svarte mot den lakkerte overflaten som finnes på nesten alle Peugeotene.

Mange glimrende observasjoner, og ikke en Peugeot-forhandler eller importør i miles omkrets!

Mange av disse elementene har hun brukt på sin modell, og enten vi snakker om bare den lille traktoren, eller om hele ensemblet, det står som en påla. Og er dessuten ganske speisa og ytterst originalt.

Ikke aner jeg hvilken tilbakemelding hun fikk av makta. De som vurderer elevarbeider på AHO har en kjedelig tendens til å være svært kritiske til folk som jobber seg for langt ut i det konseptuelle, men akkurat denne skulle jeg tro møtte kravene både fra akademikerne og de som ser litt lenger.

Hun har tidligere studert en stund i Delft (skolen der Mazdas designsjef kommer fra, og Adrian van Hoydoonk, BMWs designsjef og min personlige favoritt i denne trioen, Volvos Fedde Talsma som spiller et meget fett trekkspell!), hun har møtt legendariske Luigi Colani (”I am the World famous professor Colani – pompøs pause – ”He, he, he – rå latter, imiterer hun den legendariske far-av-organisk-design), og nå er hun snart på vei til et internship hos Phillips i Singapore.

At det ender med bildesign er langt fra sikkert, men akkurat nå håper i hvert fall jeg på det.

Powered by Labrador CMS