GM fortsetter å sende ut Corvette konsepter. CX og CX.R Vision Gran Turismo (med spoiler).

Takk. Nå er det snart nok Corvette her.

Går det an å snakke om Corvette overload? Vi har nettopp fortalt om to Corvette konsepter, og om det tredje som vi venter på. Men så stiller GM med to nye konsepter vi slett ikke ventet på. Nå er det snart slik at nåkk er nåkk.

Jeg begynner å føle at jeg går meg vill i nye Corvetter.

Vi har nettopp vært gjennom to fremtids-Corvette-vyer. En fra advance studioet i England og et fra den nye advanced design-gruppen i California.

Og så, har vi fått beskjed om, venter vi på det tredje innslaget i denne globale tenk-ny-Corvette-runden.

Det venter vi kommer fra Shanghai eller et annet GM-studio langt borte. Men de to nye som plutselig dukket opp under biluken i Monterey kommer ikke fra fremmede land.

Monterey-uken byr på mer en Gatsby

De er ektefødte Corvetter – selv om de er konsepter uten spesielle muligheter til å se et produksjonsbånd noen gang. De er født hjemme i Chevrolets Performance Studio in Warren, Michigan.

Nå trodde du kanskje Monterey-uken bare var staselige luksusbiler fra Great Gatsby-tiden eller magre, potente sportsbiler fra 50- og 60-tallet?

Men Monterey er også Pagani- og Königsegg-terreng, og da er det klart at også Corvette skal ha et ord med i laget.

CX heter den ene. Den villeste Corvetten noen gang, men en som ser ut som en utvilsom Corvette og som skal føle seg like hjemme på bane som på vei.

Høy "se på meg" effekt når du skal ut av Corvette CX.

Så grei var briefen og resultatet er noe Maverick gjerne kunne ha kjørt i Top Gun. Det er også en bil hvor det er ganske åpenbart du ikke får med golf-bagen din, men mindre du kaster ut passasjeren og putter bagen der.

Glem dører også, forresten, hele fronten vippes forover. Når den er på plass rager den så vidt en meter over gatenivå. Det er 20 cm. lavere enn C8 Stingray – og den er heller ikke akkurat høy.

Du må med andre ord ned på knærne for å titte inn i en av de mange luftehullene – de som gjør at du kan studere både opphengning og chassis-struktur i detalj.

Masse smart aero på undersiden også – dominert av et viftesystem som sørger for å suge bilen ned.

Hvor er V8-motoren?

Et blikk inn avslører et interiør som om det hadde vært et romskip, klar til å delta i et kosmonautisk Targa Florio.

Velsignet fritt for skjermer, forresten, bare en liten enhet midt i stikka, samtidig som vi legger merke til at det er fysisk brytere på plass.

Regn imidlertid med at hele glasshuset kan fungere som en kjempestor HUD med alle mulige informasjoner i et kjempestort panorama.

Jeg går ut fra at du ikke lurer på hvor de har gjemt V8-motoren. Her er det null stempler (bortsett fra i skivebremsene), men det er en motor i hvert hjul på til sammen 2.000 hk. Batteriet skal være på 90 kWt.

Siden vi er blitt vant til at flere Corvetter er bedre enn en pøser Warren på med en til. Dette er imidlertid tjukke slekta – en racingutgave av CX.

Den er døpt CX.R Vision Gran Turismo (ganske riktig, du finner den på skjermen om en måneds tid) og skal minne oss om 25 års jubileet for fabrikkens eget Corvette Racing program

CX.R Vision Gran Turismo

Her er aeroen mye mer in-your-face, med en hekkvinge av 747-dimensjoner. Dessuten ser vi at den sitter lavere mot bakken og vi får også vite at den er lettere enn broren.

Svart&gul kombinasjonen er noe vi har møtt på Corvette racerne i hele dette kvarte århundre.

Interiøret ser ut som det mener alvor, dersom noen tar den med ut på en krevende bane. Det er flere åpenbart rå karbonelementer i dette interiøret enn i CX’en også.

Men det beste er at her har vi F1-spesifikasjoner godt gjemt der nede.

En to-liters twin turbo V-åtter med inntil 900 hk. ved 15.000 omdreininger.

Høres det spedt ut i forhold til 2.000 i elbilen?

Kall det gjerne et vinn-vinn kompromiss.

Men det ligger ikke noe i introduksjonen til disse to som forklarer hvorfor Generalen plutselig har startet et slikt uoversiktlig rush av Corvetter.

Powered by Labrador CMS