-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kias tredje
No. 3 var det greie navnet på Kias konseptbil i Genève, men den kommer nok til å bli mye mer enn det. Dette er Kias utfordrer til Meriva og C3 Picasso.
Hvorfor den heter nummer tre, glemte jeg faktisk å spørre Gregory Guillaume om. Han er sjefdesigner for Kia i Europa, og det ble han lenge før Peter Schreyer ble global designsjef for Kia.
De to har vært sammen nesten siden Guillaume tok eksamen fra Art Center, den gang denne California-skolen fremdeles hadde en meget kostbar filial i Sveits.
Det betyr at begge to har vokst opp i et VW/Audi-miljø, hvilket man ikke skulle tro nå. No. 3 er en festlig super-mini-MPV av en type og en fasong VW Touran aldri har vært i nærheten av.
(Og kom ikke med argumentet om hva som virkelig selger, det behøver ikke være et forsvar for kjedelig design at det selger bra). Men som Guillaume alltid presiserer, denne gangen var det Schreyer som fulgte etter ham, og ikke omvendt.
No. 3 er den første bilen som er utviklet noe sted hos Kia etter at Schreyer kom, så selv om dette er Guillaumes bil, har den også Schreyers signatur i og med at det er han som har satt tommelen opp.
Og ingen er vel i tvil om at det er slik bilen vil bli, når den settes i produksjon i Europa neste år. Det eneste vi nok kommer til å miste er den skrå stolpen i taket, som gjør glasstaket helt asymmetrisk.
Nytt ansikt
Ellers er bilen nesten klar, det eneste som skurrer hos oss er fronten. Kia har vel rotet mer enn de fleste når det gjelder å skaffe seg et fjes – men hvis det er dette de skal gå for fremover, som et familietryne, tror jeg de er på ville veier.
Den dominerende konturen ser ut som et veldig slitent åtte-tall som har lagt seg for å hvile. Og den, pluss markerte frontlykter og et meget markert underbitt med alt for mange dekorasjoner, splitter opp hele fronten i noe som verken er tiltalende, sjarmerende eller dynamisk.
Men bortsett fra det, har den godkjent på alle områder. Høy, god plass, et dashbord som er så lite konseptbil at det kan gå uendret inn i produksjonsbilen.
Den er bygget på Soul-plattformen og vil i hvert fall få de 1,6 liters motorene som finnes, sikkert også med muligheter for automat. Og konsernets nye stopp-start innretning vil garantert bli en del av pakken.
Ny klasse?
Siden det hele er det så bra, blir det bare patetisk når Kia prøver å redefinere MPV-begrepet. Her kan du velge mellom enten Magnificent Panoramic Vehicle, Marvellous Palace Vehicle eller Million Possibilities Vehicle. Eller var det ment å være morsomt?
Her ser du når de nye bilmodellene kommer til Norge