-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Rampete småtasser - Del 2
Fiesta og Polo er tradisjonelt sett på som jentebiler, men vi har en mistanke om at her vil nok gutta også melde seg på. Om jenter har ord på seg for å lage kø, er det i hvert fall ikke disse to småbilene som skal ha skylden, med nitti turbodieselhester på stallen.
Nøysomme hester
Fiesta har vært med oss i test en gang tidligere, da med 1,25-liters bensinmotor med 82 hester.
Her, med 90 dieselhester, er kjøreopplevelsen annerledes, først og fremst fordi trekkevnen – eller dreiemomentet – ligger på et helt annet nivå. Du behøver ikke i samme grad å sjalte ned i motbakkene for å holde jevn flyt, samtidig som akselerasjonen er noe bedre.
Ford har gjort en fin jobb med Fiesta i den drivstoffgjerrige ECOnetic-utgaven. De ulike tiltakene, som dreier seg om detaljer som at gearkassen har fått høyere utveksling, at aerodynamikken er forbedret og at motorstyringen er optimalisert, har senket CO2-utslippet til under 100 g/km. Sagt på en annen måte: Polo, som ikke er av BlueMotion-utgave, har et testforbruk som ligger 10 prosent høyere.
Store kjøreegenskaper
Når vi er inne på hvilken utvikling som har skjedd med småbilene gjennom et par generasjoner, er kjøreegenskaper det området – etter sikkerhet – hvor forskjellen merkes i størst grad.
At dette handler om små biler med store kjøreegenskaper, er en påstand som passer best på Fiesta. Ford har klart å skalere de imponerende kjøreegenskapene fra Focus både opp til Mondeo og ned til Fiesta.
Hjulopphenget på Fiesta er meget velfungerende, det er bare de skarpeste humpene og tverrskjøtene som ikke absorberes på en behagelig måte.
Hvis du kommer for kjapt inn i en sving, og må korrigere hastigheten med bremsepedalen (fy og fy), skjer det kontrollert og smidig uten panikkutløsende overstyring.
Styringen er presis, og ikke så lett som den ofte er på biler i denne klassen. Det vil si at styreresponsen, tilbakemeldingen fra underlaget, er blant de aller beste i klassen.
Men kjøreegenskapene på Fiesta hadde nok løftet seg ytterligere et hakk hvis de lettrullende, smale Energy Saver-dekkene var erstattet med litt bredere dimensjon.
Polo har et hjuloppheng som jobber tillitvekkende, uten mye støy mens det svelger dårlig asfalt og annet rufsete underlag.
Likevel gir den ikke samme kjøreglede, den gir ikke tilbakemelding fra verken styring eller hjuloppheng som kaller på smilet i samme grad som Fiesta. Polo er helt ukomplisert å kjøre – si gjerne lettkjørt – men den er rett og slett kjedeligere.
Prisen skiller
I utgangspunktet skiller det «bare» 18.000 kroner i Fiestaens favør, det er vel omtrent det den vinner i avgifter på grunn av lavere CO2-utslipp.
Polo krever noe mer tilbehør for å komme opp på et ønsket utstyrsnivå, og dessuten er den utstyrt med den behagelige dobbeltclutchgearkassen DSG. I hvert fall ender prisen på vår Polo 27.000 kroner høyere enn Fiesta.
Du kan komme langt billigere ut av det, i hvert fall med Polo som starter nede på 170.280 kroner med 1,2-liters bensinmotor med 60 hester. Da handler det om en ribbet utgave som også gir en helt annen kjøreopplevelse på grunn av den beskjedne motoriseringen.
Med Fiesta er det mindre spillerom, vel og merke hvis du vil ha ECOnetic-varianten. Kutter du ut alt ekstrautstyret på den, hvor automatisk klimaanlegg til 11.000 kroner er største enkeltpost, er startprisen 191.300 kroner – men da har du fortsatt 90 dieselhester å skuffe på med.
LES VIDERE:
- Testvurdering og poeng Ford Fiesta
- Testvurdering og poeng Volkswagen Polo