-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Folkets favoritter - Del 2
Når en ny Opel Astra melder seg til tjeneste, er det to andre tyskere som er naturlige og etablerte konkurrenter
Grei plass
Det ligger i klassens navn, kompaktklassen, at disse bilene ikke byr på all verdens plass.
Det er spesielt bagasjerommet som utgjør forskjellen opp til familiebilklassen, for benplass, takhøyde og kupébredde er ikke markert forskjellig.
De fire testbilene har et bagasjeromsvolum som ligger mellom 395 og 340 liter, med Focus som den største og Mazda 3 som den minste. Det vil si at volumet skiller 100 – 150 liter opp til den større klassen.
I praksis viser det seg at bagasjevolumet ikke forteller hele sannheten om bilenes lasteevne.
Focus har for eksempel det korteste lasterommet når bakseteryggen legges ned, mens Mazda 3 har det lengste.
Detaljer som spiller en avgjørende rolle, er hvordan lasterommet er utformet, om det er rette vegger som gjør det lett å utnytte, om hjulhusene stjeler plass, og hvor høyt det er fra gulv til bagasjedekselet.
Kjøreegenskaper på topp
Alle disse fire bilene ligger blant de beste når det gjelder kjøreegenskaper i kompaktklassen.
Fords vellykkede hånd med å få chassiset med tilhørende hjuloppheng og fjæring til å fungere på en harmonisk måte i samspill med styring og drivlinje, har vi gitt tommelen opp for mange ganger tidligere.
Focus gir ganske enkelt høy kjøreglede. Men hvis vi ikke behøver å ta hensyn til pengene, må vi innrømme at vi trives enda bedre med 2,0-literen med sekstrinns girkasse enn denne 1,6-literen med femtrinns sjalting.
Mazda 3 ligger ikke langt bak sin fetter Focus. Den har en fin motor, og et presist og behagelig girskift. På glatte vinterveier gir de elektroniske krykkene, i form av ESP-systemet, god støtte uten å gripe inn for tidlig.
Volkswagen Golf viser seg frem med et funksjonelt hjuloppheng som jobber effektivt på vinterveier og dårlig asfalt. Den kjører bra, men når likevel ikke helt opp til Focus-nivå, blant annet på grunn av at styringen ikke har samme presisjon.
Heller ikke Astra kan vise til den beste styrefølelsen, den er litt i letteste laget til å gi den beste responsen fra veien.
Balansen i bilen er det ikke noe å si på, takket være bredere sporvidde og lengre akselavstand enn i forgjengeren og tilnærmet samme flerleddede baksaksel som i Golf.
Alt i alt er den en kompaktbil med mye storbilfølelse, blant annet takket være lang akselavstand. Den er stabil på vinterføre og kan trygt kalles en nydelig langturbil.