Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti

Enda tettere i toppen - Del 2

Mitsubishi sikter høyt når de entrer banen med ASX.

Publisert

Vi kjører ASX med den største av to dieselmotorer, 1,8-liters volum med 150 hester.

Motoren er utviklet av Mitsubishi selv, og har noe så uvanlig som variable ventiltider.

På bensinmotorer er det svært vanlig med variable ventiltider, slik som på Honda VTEC og Toyota VVTi, men nå har altså Mitsubishi tatt teknikken i bruk også på dieselmotorer.

Motoren fungerer overbevisende, med kjapp respons og solid moment. Likevel henger den litt etter den DSG-girede Yeti, med velkjent 140 hesters TDI-maskin, i akselerasjonsøvelsene.

ASX vinner forbruksdisiplinen, både på grunn av lavere oppgitt forbruk og marginalt lavere testforbruk.

Vi strekker oss ikke så langt opp på poengskalaen, for et CO2-tall på 150 g/km er ikke akkurat oppsiktsvekkende.

Samtidig må vi nevne at på en annen langtur viste bilens kjørecomputer et forbruk på meget pene 0,35 liter/mil, riktignok med en god del slake nedoverbakker.

Skal du ofte trekke tilhenger, bør du absolutt velge dieselmotor hvis du kjøper ASX. Forskjellen på dette punktet er nemlig ganske stor: 1100 kg med bensinmotor, 1400 kg med diesel.

Likevel er dette langt unna Yeti som kan trekke hele 2000 kg. ASX leveres i såkalt ClearTec-utgave, hvor det er gjort diverse grep for å holde forbruket nede, blant annet er det dårligere motorkjøling, derfor den lavere tilhengervekten.

Harmoni
Kjøreegenskapene i ASX er naturlig nok sammenlignbare med Outlanders, og på grunn av lettere vekt og mindre ytre mål virker ASX nettere og lettere å håndtere. Likevel når den ikke helt opp til Yeti på dette punktet.

Styrefølelsen og balansen mellom sportslige egenskaper og komfort er et hakk bedre i Yeti, samtidig som den beholder grepet bedre på rufsete underlag.

Mens Yeti har det velprøvde og automatiske 4WD-systemet fra Haldex, som kobler inn drift på alle fire når det registreres hastighetsforskjell mellom de to forhjulene, har ASX samme system som i Outlander.

Det vil si at du kan velge enten 2WD eller 4WD manuelt, samtidig som den har låsefunksjon. Det betyr at du klarer å kjøre ASX noe lengre vekk fra allfarvei enn med Yeti, men likevel er ASX langt fra noen terrengbil, fordi den mangler lavgir.

Bakkestart byr ikke på noen utfordring i noen av bilene, begge har «Hill Holder» som holder bilen i noen sekunder når bremsepedalen slippes. Yeti er også utstyrt med automatisk nedstigningskontroll.

Utstyret teller
De to testbilene representerer to ulike måter å «komponere» en bil på. Vår ASX har høyt basisnivå og ikke noe annet ekstra enn metallic-lakk, mens Yeti har et lavt basisnivå som er løftet til et mye høyere nivå på vår testbil.

Den største dieselmotoren i ASX leveres som standard i kombinasjon med toppversjonen Instyle+. Det betyr at navigasjon, ryggekamera, regnsensor, bi-xenonlys, og panoramaglasstak følger med på kjøpet.

Vår Yeti er i utgangspunktet en Ambition, som ligger midt på treet når det gjelder utstyrsnivå.

For å komme opp mot høyeste nivå, Experience, er det lagt på ekstrautstyr i form av blant annet «Luxuspakke 1» som inneholder bi-xenonlys, cruise control, navigasjon, parkeringssensor, oppvarmede spylerdyser, multifunksjonsratt og parkeringsvarmer.

- Testvurdering og poeng Skoda Yeti

LES VIDERE:
 
 
 
Powered by Labrador CMS