Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera
Gumpert Tornante by Superleggera

75 år med Superleggera

Ingen feiret vel egentlig jubileet, men når Gumpert går til Touring for et nytt karosseri, kan italienerne samtidig feire 75-årsjubileum for sin Superleggera konstruksjon.

Publisert Sist oppdatert

Hvor mye Superleggera det egentlig er i den nye Gumpert Tornante, aner jeg ikke. 13-1400 kg (avhengig av utstyr) tyder på en ganske mager konstruksjon for en så svær V-åtter. Men det i seg selv er ikke viktig.

Det som er viktig er at navnet lever, at vi slår fast at prisnippet bak Superleggera-konstruksjonen ble patentert i 1936 og at den har ligget under en rekke praktfulle biler – ikke minst BMWs førkrigs Mille Miglia modeller.

Nå har altså Roland Gumpert – hvis vi graver langt nok tilbake, en av mennene bak Audis Quattro – gått til Milano og bedt Touring bygge et karosseri til hans 700-hesters Fast Tourer.

Ren skulptur
Resultatet sto i Genève, riktignok bare som en mockup, uten drivlinje og uten interiør, men skulpturen i seg selv var interessant nok. Faktisk ganske diskret i uttrykket – her var det ikke noe som skrek høyt om ”se på meg”.

Det er jo mange av de andre superbilene som roper høyt – ikke minst er Gumperts egen Apollo blant dem. Den skal for øvrig fortsette i produksjon også når Tornante, som den nye heter, kommer fra fabrikken en gang neste år.

Det ser ut som om briefen fra Tyskland har vært at Touring skal legge vekt på eleganse, sannsynligvis bedre innvendig plass (det kunne vi jo ikke se) og bedre komfort – en egenskap som er Apollo ganske fremmed.

Og dermed er Gumpert over i et helt nytt segment. Nemlig Den Brukbare Superbilen. Meget mer Maserati enn Ferrari, med andre ord.

Jeg er spent på om de også klarer å gjøre de 700 hestene fra den 4,2 liters biturbo V8-motoren håndterbare. Heldigvis MÅ man ikke skifte gir selv i den sekstrinns elektronikk-boksen, men hvis man vil, bytter den tannhjul (torque to torque) på 40 millisekunder.

Hybrid kommer
Chassiset later til å være det samme som på Apollo, med den samme akselavstanden (2,7 m). Den er marginalt høyere enn Apollo, men smalere. Allikevel fortalte Touring-folket at de regnet med en personal-avdeling som hadde 25 % større volum enn kabinen i Apollo.

Det er planlagt en Tornante med alternativ drivlinje også, for neste år, fikk vi beskjed om. Se ikke bort fra at det blir den samme hybridoppskriften som de kjørte løp og lekte seg med i 2008, der 190 kg Li-ion-batterier pøste 100 kW ekstra inn til drivhjulene når det trengtes.

Det er jo det som er så greit med hybrid, at uansett om det brukes til å spare drivstoff og sikre lavere utslipp, eller det brukes som en ekstra power-boost, så oppfattes det som et sterkt miljøengasjement.

Akkurat hva den typiske Gumpert-kunden trenger.

Powered by Labrador CMS