Opel Ampera blir hybridbil

Regjeringen gjør endringer i regelverket som vil gi Opel Ampera samme avgiftsfordel som hybridbilene.

Publisert Sist oppdatert

Toll- og avgiftsdirektoratet konkluderte for et par uker siden med at Opel Ampera hverken er elbil eller hybridbil og dermed avgiftsklassifisert den som personbil. Saken skulle på prinsipielt grunnlag forelegges Finansdepartementet.

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (FrP) stilte deretter følgende spørsmål Sigbjørn Johnsen:

"Mener finansministeren at Opel Ampera er en bensinbil, hybridbil eller en elbil?"

Finansministeren har nå svart Hoksrud (uthevingen er gjort av BilNorge.no):

"Det vil nå komme nye typer hybridbiler på markedet hvor kun elektromotoren virker på drivlinjen og som derfor faller utenfor gjeldende hybridbil definisjon. Det er etter min mening liten grunn for å opprettholde et slikt skille, og jeg vil i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett foreslå å endre bestemmelsene slik at også de nye hybridbilvariantene omfattes av de særlige lempningene som gjelder for hybridbiler."

Dersom Ampera hadde blitt definert som elbil, ville utsalgsprisen blitt ca kr 285.000. Med full personbilavgift rundt kr 450.000.

I følge Opel Norge vil den med dagens avgifter som hybridbil få en pris på ca kr 385.000.

Ikke fornøyd
- Vi er undrende til at Finansdepartementet velger å se på Ampera som en hybridbil. Det er den ikke, sier informasjonssjef Helene Formo i Opel Norge.

- Derfor hadde vi håpet at denne biltypen hadde fått en annen kategori.

- Det er likevel positivt at det er gitt signaler om at man i statsbudsjettet til høsten vil se på sammensetning av engangsavgiften i forhold til vektkomponenten. Den utgjør mye for en bil som Ampera.

- Fortsatt noe galt
Bård Hoksrud synes det er positivt at finansministeren vil innføre endringene allerede i revidert nasjonalbudsjett i mai, men er skuffet over at han ikke tok skrittet lenger.

- Det er jo fortsatt noe galt når Ampera, med et CO2-utslipp på 33 g/km blir rundt 100.000 kroner dyrere enn Toyota Prius, som slipper ut 89 g/km, sier han til BilNorge.no.

- Utfordringen er vektkomponenten, som blir disse bilenes fiende. Den gir helt urimelige utslag i feil retning.

- Jeg registrerer at finansministeren har varslet en gjennomgang av bilavgiftene i neste statsbudsjett, men jeg frykter at provenyangsten vil gjøre at disse endringene i realiteten bare blir marginale, sier Hoksrud.

Powered by Labrador CMS