Mercedes-Benz har med mange nyheter til bilutstillingen i München.

Nyhetene fra München!

Her er nyhetene, og ikke-nyhetene, og de som manglet, på bilutstillingen i München.

Publisert Sist oppdatert

München hviler på tre påler når den skal skryte av sine biltradisjoner.

Det var her urmaker Cristian Reithmann oppfant firetakts motoren, tre år før Nicolaus Otto. Men Otto kjøpte patentet så vi slapp å kalle den Reithmann-motoren.

Det var her Carl Benz kjørte sin første bil offentlig, for andre gang riktignok, i september 1888 i forbindelse med Kraftmaskin-utstillingen her.

Og det var her Adolf Hitler utviklet blant annet motorveidrømmen sin.

Derfor føler byen at de også har naturlige talenter for å arrangere bilutstilling.

Og selv om de fabrikkene som er til stede nok ikke en gang representerer halvparten av den globale produksjonen, er det er interessant glimt av bransjen vi får se her.

Her kommer en kjapp gjennomgang av de jeg vet noe om:

Aito 9 utenfor messehallen i München.

AITO

Kinesisk, tilhører Seres-familien som blir importert til oss. Jeg så den første gang i Paris i fjor, da ble det en del surr rundt merkevaren og jeg vet vel egentlig ikke hva de har ramlet ned på ennå. Den mest spennende er Aito 5, en Macan-rival?, men med range extender, så myndighetene ønsker ikke å se den på norske veier.

AUDI

Nyheten der, Concept C, har vi allerede snakket mye om. Mye jeg fremdeles vil vite, men jeg treffer designerne i dag. Q3 Sportback kommer også, som PIH.

Nye BMW iX3. Carl Lindwall BMW pr sjef Norden og baltikum.

BMW

Fra iX3 har vi også gitt deg mye mat, men hvorfor i all verden det navnet? Hvem klarer å holde orden på alle i’ene og tallene og X’ene der, med mindre du er BMW-selger. Ille nok for dem også, skulle jeg tro. Men ikke for det, hverken Mercedes eller Audi er noe bedre.

Jeg er spent på om jeg kommer til å forstå noe av super-computerne deres. De påstår at de ligger i tet blant SDV-biler, selv om de bare er nummer 10 på Garter Digitals liste over software defined vehicles.

Ikke fant jeg et ord om Chiplets i pressebeskrivelsen heller. Jeg håper jeg treffer noen der som kan fortelle meg litt mer om chips, og disse nye modul-versjonene. Litt viktigere enn kompresjonsforhold for tiden.

Sedan versjonen av Neue Klasse er også på plass i kamuflert form, og så vil de komme som erter på en snor, sågar en hydrogendrevet versjon i samarbeid med Toyota.

 

BYD Seal 6

BYD

BYD holder seg utendørs, med en rekke biler for demonstrasjon. De har en nyhet, Seal 06 sedan. Den blir ikke vist, men 06 Touring, som ble lansert etterpå, vil være til stede.

Noen tall fra tysk forsikring viser litt av hvordan kineserne møter motstand i Europa. En Seal til € 46.400 har en årlig forsikringspremie på € 3.500. En VW ID.4 til 53.500 Euro får du forsikret for 1.900 Euro. Sånt betyr også noe for tyske kunder.

Jeg tror ikke de som skal demonstrere bilene for kundene kan gi meg noen gode refleksjoner over BYDs synkende aksjekurs og om at de har redusert årets salgsmål med 16 % til 4,6 millioner biler. Men Maria Grazia Davino, ex-Stellantis og regionsjef for store deler av Europa er til stede. Hun pleier å kunne sette ord på ting.

CHERY

De kaller seg selv Kinas største bilprodusent og i München møter de oss med to av sine merker: OMODA og JAECOO. Jeg vet for lite om dem, og skjønner heller ikke hvorfor de alltid omtales sammen, omtrent som en merkevare – tenk: Helan og Hallan.

De har med seg stor testflåte (de ruller ut med egne forhandlere i Tyskland fra oktober) fem elektrifiserte SUVer og en ny hybrid plattform. Den ser superspennende ut – bare glem den Norge!

I juli feiret Chery at det hadde tatt de to inntrengerne mindre enn 12 måneder å selge 25.000 biler i Storbritannia. Hyundai hadde jobbet i 24 år, og Kia i 15, før de nådde tilsvarende volumer, skriver Autocar.

Cupra Raval

CUPRA

Avleggeren av Seat (som ikke er til stede) er alltid en fest. Nå skal det festes med Tindaya konseptet som de sikkert har hatt like mye moro med, som de hadde med Black Rebel for to år siden.

De kommer også til å vise Raval – et mye bedre navn enn ID.2 eller ID.Polo – det er nemlig samme bil som skal bygges på samme linje i Martorell i Spania. Cupra snakker om 223 hk og null til 100 på 6,9.

FORD

Dette er trist. Ford feirer 100 år i Tyskland og hele uken har hele bilindustrien ventet spent på resultatet av en uravstemning hos arbeiderne. Det endte med at Ford fikk ja til nedbemanning og innsparinger, og det ble ingen streik og til og med IG Metall sa de var happy med resultatet.

En av grunnene kan være at det er ikke så strengt på arbeidsmarkedet akkurat nå. Forsvarsindustrien absorberer mye arbeidskraft.

Ford nøyer seg med noen Ranger-modeller og har nettopp fortalt sine sultne forhandlere at de øker personbil lineup’en med nye modeller, både hybrider og batterielektriske fra 2027.

Tysklandssjefen heter Christoph Herr. Han har hørt det noen ganger nå, at det var jommen pussig, herr Herr.

 

GAC Aion

GAC

G for Guangzhou, er første bokstav i en stor gruppe med flere merkenavn og biler i alle segmenter. Men til München tar de bare med seg AION. En SUV og en Hatchback, som begge skal til Europa i første kvartal neste år, først i Portugal og Polen. Jeg hadde en time med designsjefen der i går morges. Spennende fyr, med spennende tanker og spennende organisasjon. Mer om det senere.

GENESIS

Dette er det tredje merket i Hyundai-familien. Men nå er de bare utendørs og det de skal demonstrere er sikkert det de insisterer på heter luksus. Noen nyheter derfra har ikke jeg hørt om.

HONGQI

Her er en til som holder seg i friluft. Men de har med en ny batterielektrisk SUV, EHS5, og de har med et nytt slagord: “Anchored in Europe, for Europe,” som visstnok skal bety at de skal stramme seg opp i Europa igjen. Det var noen andre kinesiske designere som sa jeg burde titte på interiøret der. 

HYUNDAI

Hyundai skal slippe å svare meg – i hvert fall – på hvorfor de smugler arbeidere inn i USA for å bygge en batterifabrikk. De burde da vite at POTUS har sterke synspunkter på slikt.

Men de skal få vise meg den nye Concept 3 (Ioniq 3?) som jeg bare har sett skisser av foreløpig. Lovende bil. Og så skal jeg la øynene boltre seg i den fantasifulle Insteroiden som jeg tror ikke engang Cupras konsept greier å overgå.

KIA

Den miste av de to blir den første som skal vise konsernets nye småbil. Den blir vel hetende EV 2 her og noe Iconiq når Hyundai adopterer den om ikke så lenge. Jeg håper de har gjort enda mere ut av den kommende varebilserien også. Den kan fint morfe inn i en personbilfamilie.

LEAP

Stellantis-merket har fått Torino som adresse i utstillingskatalogen. For de fleste andre er det Hangzhou. De viste en rekke biler i Paris i fjor, men nå later det til at de skal konsentrere seg om ID3 konkurrenten B05. For et ideelt modellnavn hvis den skal selges av Bertel O. Steen. Leap er jo egentlig et Stellantis-merke i Europa.

 

Lucid Gravity.

LUCID

Lucid-butikken ved Odeon Platz eksisterer ikke lenger, hvis den noen gang åpnet. Allikevel har de biler her, utendørs og til demonstrasjon. Men det er vel ikke håp om å få vite noe mer om avtalen mellom Uber, Nuro og Lucid, som blant annet skal resultere i 20.000 selvkjørende Gravity biler. Selv om plattformen er Uber sin, skal dealen gi Lucid 300 millioner dollars.

 

Mektig tilstedeværelse fra Mercedes-Benz.

MERCEDES-BENZ

Får de plass til alt tro? GLC. Og AMG GT XX. Og den nye G-Klasse Wagonen i cabrio-versjon – ren nostalgi. Og så skal de vise en kamuflert utgave av VLE super MPV limousinen.

Men dette er ikke noe mot hva de skal presentere neste år. I følge Automobilwoche kan du vente deg GLC EQ, CLA Shooting Brake, GLA, GLB, EQS (facelift), EQS SUV (også facelift), C-Klasse EQ, AMG GT og VLE. Og så kommer E-Klasse EQ og en mini C-Klasse i 2027.

Blir det Paris, oktober neste år, som får glede av å vise alle disse nyhetene tro?

 

MINI JCW x Deus Ex Machina.

MINI

BMW har tatt med seg Mini hit. De viser frem de superstyla og supertrimmede JCW versjonene de har gjort sammen med den europeiske armen av Deus Ex Machina. Klasse, som tyskerne sier.

OPEL

Blant alle Stellantismerkene er Opel det eneste som har meldt seg på. De følger imidlertid tradisjonen med en sterk konsept-opptreden. Denne gangen er det forsmak på neste Corsa det dreier seg om. Rally-inspirert hot hatch, og da mener jeg hot, med rundt 800 hk.

POLESTAR

Skakkjørte Polestar vil møte opp med femmeren, en bil som beveger seg i høyere segmenter enn noen Polestar tidligere har svevet. Og med EU-toll på den Kinabygde modellen kan den umulig bli billig. Kanskje de snart kan vise oss Polestar 7 også, slik at vi kan tro at merket har en fremtid. Polestar 6 fra Oslo Motor Show i – var det? - 2022 er i hvert fall ikke noen garantist for det.

Her har de invitert til eksklusiv avduking langt unna både Summit og Open Space, og dessuten: «The event is being supported by Munich based Public Possession». Som om alle mottakerne av invitasjonen vet at PP fikser en dj eller to, og ellers jobber med eventer og PR. So what liksom?

Toppsjef Oliver Blume (t.v.) presenterer nye Porsche 911 Turbo, med hjelp fra Jörg Bergmeister, Porsche-venn og tidligere racerfører.

PORSCHE

Denne Stuttgart-juvelen har plutselig mistet litt glans. Børsen har bestemt at den ikke lenger er blant Tysklands 40 viktigste selskaper så den er nå hevet ut fra DAX 40 på grunn av de jevnt fallende aksjekursene til de såkalte midcap-selskapene på MDAX. Jeg liker sjefens offensive holdning: DAX har mistet et av sine mest verdifulle selskap sier Oliver Blume. Han lover å komme sterkt tilbake. Men det spørs da. Fagforeningssjefen hos Volkswagen Daniela Cavallo – og hun er mektig - liker ikke at han har en dobbeltrolle både som Porsche-sjef og konsernsjef. Hun krever at nå må han velge. Ryktene sier at eierne er veldig enige og at det de ser etter er ny sjef for Porsche.

Og hva med biler derfra? De viste oss den elektriske Cayenne på Goodwood for noen måneder siden. Nå står den på messen uten kamuflasje og med mulighet for 11 kW induktiv – altså trådløs – lading. Og 911 har fått en ny toppmodell: Porsche 911 Turbo S (992.2) som T-Hybrid med 711 PS.

Og det skal de ha – de har bygget den flotteste utendørs standen – en super-sized 911.

Nye Porsche 911 Turbo
Renault har en egen paviljong i München.

RENAULT

Franskmennene var med forrige gang og er her nå, og forsetter å hente modellnavn fra arkivet, Nå er den nye Clio som skal presenteres. Blir det femte generasjon? Den er i hvert fall jevn deltaker i toppsjiktet blant europeiske bestselgere.

Jeg håper også de har med den smarte plug&play range extenderen de har utviklet sammen med Geely i et eget selskap. Superkompakt, 500 x 550 x 275, med en 1,5 liters motor som kan monteres i omtrent alle elbiler og holde den gående til langt ut i neste uke.

Nye Skoda Epiq.

SKODA

Det er Vision O jeg ser frem til. Vi snakker nok stasjonsvogn (når skal slike komme tilbake på markedet for alvor?) og vi snakker nok Octavia. Dessuten regner jeg da med at Epiq er på plass. Den samme småbilen som Cupra skal sørge for produksjonen av.

SMART

Dette tysk-kinesiske merket har bekreftet at de skal komme med en liten bybil igjen. Selvfølgelig skal den hete #2. Det skal bli spennende å se om de har med en konsept-versjon av den. De sier også at dette blir den første av tre nye modeller, med lansering av en hvert år i Europa. #2 neste år.

Det jeg håper er at de selvfølgelig kan begynne å tjene penger igjen, men også at de tar tilbake den glade, kule fleipetonen de hadde da Smart fremdeles var en merkevare som virkelig konsentrerte seg om de unge og hippe. At det gikk på trynet betyr vel ikke at de ikke kan prøve igjen?

TESLA

Her er en av de store fraværende, enda de har et sterkt nærvær i Tyskland. De skal bygge et nytt stort teknisk senter i Köpenick – ikke langt fra der de har fabrikken sin. De regner med 250 ansatte der, omtrent halvparten skal flyttes fra sine arbeidsplasser på fabrikken i Brandenburg. Men spredt rundt i hele Tyskland har de 2000 ingeniører.

Det hadde også vært morsomt å høre hvordan de ser på det nye belønningsforslaget for sjefen. Gjør han – og de ansatte – som forslaget antyder vil han kunne ende opp med aksjer til en verdi av en trillion dollars (hvor mange nuller er egentlig det?) Tasla-ansatte er sterkt engasjert i aksjeutviklingen – går dette i boks får vi mange Tesla-millionærer.

Men når du hører Tesla-historier nå så ikke glem at Köpenick er oppkalt etter en av de største bløffene i Europas historie. Hørt om Køpenickiade?

Tyrkiske Togg er med til bilutstillingen i München.

TOGG

Dette tyrkiske merket har vært på hjemmemarkedet tre år nå, og ligger på topp på statistikkene der. Nå kommer de til IAA med sin helelektriske modell T10X. En SUV, tegnet av den legendariske ex VW, ex-Mercedes, Murat Gunak. En bil på ID.4 størrelse, en sammenlikning som sikkert vil bli mye brukt. Tyskland skal bli merkets første eksportmarked og det fra i dag omtrent.

Tyrkia som bilprodusent? Lange tradisjoner og store volum, mer enn 1,5 millioner i året for Ford, Stellantis og andre. Ex-Bosch leder, Gürcan Karakas, er sjef for fabrikken. I morgen skal han holde en keynote speach på Summit – dermed er også Togg inne i varmen.

TOYOTA

Her er enda en som skulker. Kanskje de vil holde seg unna forhandlerne sine en stund? De har nettopp krevd 100.000 nyregistreringer i Tyskland i år etter en tilsvarende kraftanstrengelse i fjor. Toyota har også innført noe de kaller Planungssicherheitspaket som inneholder såpass store forpliktelser fra forhandlerne også, at langt fra alle har sluttet seg til. Det er litt press på både produsent og forhandler for tiden og ikke bare harmoni.

Mye interesse for de nye produktene fra Volkswagen gruppen.

VOLKSWAGEN

Selv om den ikke blir aktuell for Norge gleder jeg meg til den nye T-Roc Crossover. Den har en spennende hybrid drivlinje som senere skal betjene Golf og Tiguan.

Den andre nyheten ID.Cross/Polo har vi allerede fortalt litt om.

VOLVO

Svenskene – eller hva de nå er – gir ES90 sin utstillingspremiere. Sikkert spennende nok den, men det er litt mer interessant at de bygger om hele Volvo-strukturen hos Geely. Det later til at det skal satses mer på lokale team som kan tilpasse virksomheten lokale markeder. Asia Pacific er et kritisk marked, så de får en ny sjef som er hentet fra rakett-merket Zeekr. (Zeekr og Lynk & Co er nå lagt inn under Geely Automobile Holdings).

Volvo har falt 10 % i år, og åtte prosent i Kina. De skal kutte nesten 10 % av global arbeidsstyrke og er i ferd med et formidabelt effektiviseringsprogram under sin nye (gamle) sjef Håkan Samuelsson.

XIAOMI

Siste i alfabetet, og også en av de som ikke er her. På tross av at de har et teknisk&designsenter her i München. Siste rekrutterte er en designfyr jeg kjenner fra Lamborghini.

Dette er jo den kinesiske sensasjonen som alle ikke-kinesere, fra Ford til Ferrari, snakker om og sikler etter. Jeg ville tro at dersom den var tilgjengelig ville M-SU 7088E være den bilen her i München alle de tilstedeværende industritoppene ville stille seg i lang kø for å få kjørt.

Dette er nemlig den første SU7 Ultra som er registrert i Europa.

Har jeg glemt noen nå?

Powered by Labrador CMS