-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Etterslengerne fra München
Dårlig gjort å glemme noen av utstillerne i München. Her er etterslengerne.
Har jeg glemt noen nå? Avsluttet jeg gårsdagens lange oversikt over bilmerkene som blir stilt ut på bilutstillingen her i München nå.
Svaret var ja.
Selvfølgelig. Det er jo idioti å tro at det nytter å ta en slik liste rett ut av et gammelt hode.
Så her er de tre som manglet – med en ubetinget «legger meg flat, aner ikke hvorfor. Vakke meningen å overse noen».
Og dessuten er det en overraskende bonus her.
La meg også tilføye at innslagene av mikromobilitet – noen faktisk verdt en oppmerksomhet eller tre – skal jeg komme tilbake til senere.
Men la os ta forsømmelsene først.

CHANGAN
Dette merket har vi hatt i Norge i en måned nå – og det er ikke forklaringen på hvorfor den forsvant fra horisonten min.
For den har vaket i vannskorpen en tid og ser interessant ut. Ikke minst med søstermodellen Avatr.

Deepal S05 og S07 er utstillingsdebutanter, men der lå Norge foran og viste begge to da merket ble presentert i august.
Hva vi altså ikke har er Avatr – et premium-merke, virkelig top-end – som slo fast akkurat det med en nesten seks meters konseptbil.
Dette merket er skapt av Changan og batteriprodusenten CATL, med Huawei som støttekontakt på de elektronikkområdene som virkelig betyr noe.
FORTHING
Dongfeng bygger flere merker, Forthing er et av dem. PÅ tross av at firmaet er eldgammelt sammenliknet med mange kolleger (de stammer fra 50-tallet og begynte å bygge biler så tidlig som i 1969) er de en liten operatør.
Det illustreres også av deres posisjon i Tyskland (finnes de på andre markeder tro?) der de importeres av en liten bilforhandler som heter Indimo Automotive.

På hjemmesiden har de bilder av 34 bilmodeller fra bl.a. DFSK, BAW, BIC, JAC, Foton og FAW Bestune. Ting tyder på at Forthing ikke blir prioritert, men på ustillingen var det fabrikken vi møtte.

I tillegg til de tunge SUVene vi har sett mange ganger før dukket de opp med en ganske lekker S7. Rommelig fast back limousine med linjer som gjorde det vanskelig å tro at bilen kom fra den SUV-slekten vi kjente fra før.
Men vi kan glemme disse, det heter Range Extender eller hybrid hele veien.
XPENG
Her er enda en kinesisk fabrikk som skal åpne et R&D senter i München. Det blir det første de har i Europa, og sammen med de mange kollegene er de med på å gjøre Bayerns hovedstad om til et Mini-Torino.
Ikke minst fordi så mange av dem som blir rekruttert til disse kontorene er italienere, (Kort vei hjem!)

Men nytt kontor var ikke eneste München-nyheten. De hadde også Europa-premiere på Next P7. En nydelig AI-tung fast back limousine.

Og så var den attpåtil gul. Veldig Gul! Sammen med Opels Corsa-konsept og AMGs XX rekordbil var det vel egentlig den eneste bilen her som virkelig hadde farge.
Det alene er jo verdt en applaus.
XIAOMI
Og så nevnte jeg sensasjonsbilen Xiaomi og skrev blant annet at hvis den ene europaregistrerte bilen de hadde på gata var blitt stilt til disposisjon for demonstrasjonsformål ville bilfabrikkenes topper stått i milelange køer for å få en sjans.
Men bilen var ikke på utstillingen – skrev jeg.

FEIL!
Et kinesiske teknologifirma hadde like godt tatt med seg en, men den hadde en diskret farge og var ikke utstyrt med store sjokkselgere – den var faktisk ikke særlig omsvermet.
Der kan du se hvor mye fagpublikummet egentlig legger merke til.
Nå har i hvert fall jeg sittet bak rattet i en Xiaomi SU7.
Opplevelsen var storartet, interiøret oste av kvalitet, snodige utvendige dørhåndtak som var skult inne i uthulninger i karosseriet og et design der det ikke fantes mye overflødig.
Det er en jeg håper på nærmere bekjentskap med.
