Mercedes-Benz Design
Mercedes-Benz Design
Mercedes-Benz Design
Mercedes-Benz Design
Mercedes-Benz Design
Mercedes-Benz Design
Mercedes-Benz Design
Mercedes-Benz Design
Mercedes-Benz Design
Mercedes-Benz Design

LA Design Challenge: Mercedes-Benz

Igjen er den morsomme designkonkurransen fra bilutstillingen i Los Angeles over oss. I år skulle designerne både bygge bil, og tenke seg en Hollywood-film der bilen hørte til. I dag ser vi på forslaget fra Mercedes-Benz

Publisert Sist oppdatert

Hvert år inviteres bilindustriens designstudioer til å komme med forslag over et eller annet ganske fantastisk tema.

I år var utfordringen ”Holywood’s hottest new movie car”, men designerne skulle også beskrive den filmen der bilen skulle opptre og de rollene som hørte med.

I dag skal vi møte innslaget fra Mercedes, der selvfølgelig bilen heter Silver Arrow og filmen heter Silver Lightning.

Denne historien, og alt den inneholder, er utviklet på California-senteret til Mercedes-Benz Research & Development, men selv om de er såpass langt hjemmefra, vil de også feire selskapets 125 år gamle røtter.

Og det gjør de med det de kaller to figurer som har dannet en unik forbindelse mellom sikkerhet og stil: den opprinnelige Silver Arrow racerbilen og den viktige figuren vi alltid glemmer bort: Crash Test Dummies.

Så her befinner vi oss i et fremtidsmiljø der kunstig intelligens ligger på et meget høyt nivå og hvor vi møter to smarte kollisjons-dukker: Hans05 og Franz02 som viser at de er slett ikke noen dummies når det gjelder å ane en kommende katastrofe.

I filmen bestemmer de seg for å rydde opp selv. For vi har nemlig den onde Doktor Crash-Barriere som forsøker å styre det hele ved hjelp av vold og terror.

Trusselen er rettet spesielt mot deres aller kjæreste Silver Arrow. Så i filmen tar disse to oss med på en action-tur gjennom historiske og futuristiske trafikksituasjoner for å holde den onde dr. Barriere i sjakk.

Bilen, filmens Sølvpilen, er en lav, nesten skulptur, på en slags hjul som gjør det mulig for den å bevege seg i alle retninger – ikke bare frem eller tilbake, men også sidelengs.

Dimensjonene og proporsjonene minner både om de opprinnelige Sølvpilene fra 30-årene, og om den spesialbygde 300 SL’en fra Rudolf Uhlenhaut, legendarisk konstruktør hos Mercedes til langt opp i 70-årene.

Selvfølgelig ser vi også spor fra dagens Formel 1-innsats i denne bilen.

Mercedes-Benz unnlater ikke å bemerke at dette nye dramaet er skapt av de samme som ga deg ”Bione, en bil som vokste opp med trærne” (fjorårets LA-fantasi kan du gjenoppleve her) og at det har all den spenning og drama du er ute etter på kinolerretet, også den overraskende slutten der våre forsiktige helter ved hjelp av litt gammeldags smartness, og ved hjelp av Mercedes-Benz’ stolte biltradisjoner, redder bilen og overmanner den onde dr. Barriere

Problemet er bare at de forteller oss ikke hvordan filmen virkelig ender. Og jeg har en følelse at dersom vi må vente til den kommer på en kino nær oss, må vi vente lenge.

Sjef for prosjektet heter Hubert Lee, han har hatt med seg Jackson Luttig, Yasu Sato og Alan Barrington.

Lee er koreaner, utdannet fra Art Center i Pasadena og var mannen som kom opp med de første utkastene til F800. Barrington gjorde flere spennende konseptbiler for Chrysler, Nassau og Dodge Kahuna blant andre, før han fortsatte hos Mercedes-Benz da de to splittet for noen år siden.

Powered by Labrador CMS