Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève
Valmet i Genève

Finnene blir globale

Hvert år har finske Valmet en stor stand i Genève. Like overraskende er det også at hvert år er det noe spennende der. I år mer spennende enn noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig hadde jeg trodd at Valmet skulle ligge der med brukket rygg. De har mistet den viktige Porsche-kontrakten – med den nye Boxster er det helt slutt.

De har mistet Think, som de knyttet seg til økonomisk for å få kontrakten.

De har ikke akkurat fått Fisker dit de skulle ønsket den var nå – selv om bilder viser lange samlebånd fulle av disse California RE-bilene – men vi har tidligere sett biler av båndene deres, tilsynelatende stappfulle av Think’er.

I stedet går de ut og forteller at de oppretter nye kontorer i Detroit, Osnabrück og Shanghai, samtidig som de blir medlem av VDA - foreningen av tyske bilprodusenter og arrangør av blant annet IAA både i Frankfurt, og årets i Hannover.

Og de oppretter en avansert avdeling for el-mobilitet, der de skal jobbe både med biler og med forskning og utvikling. De hadde en underlige, flat en, på Genève-utstillingen som viste en rekke av deres el-løsninger.

Forskjellige ladeløsninger, skreddersydd batteripakke, et helt nytt kontrollsystem for drivlinjen - alt dette sammen med et underlig karosseri som både demonstrerte deres kompetanse på lettvekt-strukturer og deres evne til å tenke langt utenfor den vanlige boksen.

Hva den så ut som? Skal vi si en særdeles avansert, helkarrossert gokart med preg av tegneseriefantasi-månebil.

Og de slipper en melding som lover at nå skal de konsentrere seg om komplette bilprosjekter, ikke bare delløsninger (som for eksempel foldbare ståltak som de har forsøkt å selge til industrien i mange år).

Eksemplet de brukte der var en flunkende ny Marussia. B2 heter modellen, åpenbart ikke fordi den skal inn i B-segmentet, her snakker vi om en virkelig superbil.

Og meget mer moderne, eller skal vi si Lambo-kantete, enn de første Marussia-bilene vi oppdaget langt bak en vegg på Frankfurt-utstillingen for tre år siden.

LES OM: Russisk surprise

3,6 liter, 320 hester, 380 Nm, 5.200 o/min, 250 km/t, bakhjulsdrift, 6-trinns manuell / automat – sto det på en plakat ved siden av bilen. Pluss at det ble vist til at her hadde man benyttet seg av Marussias F1-kompetanse.

Hvilket gjør meg litt betenkt på Valmets vegne. De har jo ikke alltid hatt flaks med den økonomiske stayer-evnen til sine samarbeidspartnere.

Og som kjent er en av de tryggeste oppskriftene på hvordan man skal bli millionær, at man starter som milliardær og begynner med Formel 1.

Marussia er tyngre inne enn noen gang. Manor Hold Co, selskapet som formelt eier det gamle Virgin-teamet har åpnet bøkene sine, noe som er ganske tragisk lesing.

35 millioner pund tapte de frem til 2010 – inne i det lå blant annet 17,6 millioner som de betalte til Wirth Research, som hadde en modellerings-teknologi som skulle sikre Virgin suksess uten engang å sniffe på en vindtunnel.

Virgin ble jumbo i Formel 1 i 2010 og i fjor. Og nå har de kjøpt seg adgang til McLarens vindtunnel.

Den eneste grunnen til at laget fremdeles eksisterer er at Marussia har engasjert seg enda sterkere enn før (bidrag i nærheten av 30 mill. i fjor antydes det), og at de faktisk tar sikte på å komme så langt at de kan komme på pallen etter det første Russland Grand prix en gang neste år.

Det høres ut som om det vil koste penger. Jeg håper Valmet har sikret seg, slik at ikke dette også blir en skuffelse.

Powered by Labrador CMS