-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Klipper apexen. Bokstavelig talt.
De har tydeligvis noen ledige stunder hos Honda UK også. Tid nok til å lage verdens raskeste gressklipper.
På feriehuset vårt har vi en gammel Norlett-klipper, som startes med en modifisert drill fordi starteren ikke klarer å dra i gang kald motor. Men når den lille Briggs & Stratton-maskinen først er i gang, koser jeg meg med å traktere den lille gresslappen ved siden av huset.
Men noen ganger må det større verktøy til, og da er en traktorklipper en god ting å ha. En Honda HF 1211, for eksempel. 9 hestekrefter, el-start, 71 cm klippebredde og 170 liters oppsamlingspose.
Ikke kraftig nok, sier du?
Nei vel. Hva med å fleske til med en HF 2620? Toppmodellen, med 18 hestekrefter, 122 cm klippebredde og 350 liters oppsamlingspose? Nei? Du vil ha litt til?
Det var nok det de tenkte i Honda UK da de gikk til sin BTCC-samarbeidspartner – Team Dynamics – og ba om hjelp til å sprite opp traktorklipper-toppmodellen. Og Team Dynamics ville gjerne være med.
Resultatet er altså en plenklipper (skjærebladene er fortsatt montert, men kan kun brukes i opptil 24 km/t) som gjemmer 109 hestekrefter og 96 Newtonmeter under plastdekselet.
Motoren er en tusen-kubikker fra Hondas egen VTR Firestorm-sykkel, og når hele ekvipasjen veier 140 kilo, sier det seg selv at dette bør gå unna.
Og går gjør det.
Null til hundre på fire sekunder. Toppfart på 209 kilometer i timen. Optimalt turtall er 9000. 130 dB støynivå. Effekt/vekt-forhold på 779 hester per tonn (en Bugatti Veyron Super Sport har for ordens skyld stusselige 635 hester per tonn).
Honda har høstet hjelp fra Matt Neal og Gordon Shedden – begge BTCC-mestere – og sammen har de kommet frem til at girhendler bak Sparco-rattet og ATV-hjul var veien å gå.
Og det mest eksotiske? Styrestaget er lånt fra en Morris Minor.