-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fiat biter seg fast
Selv om Fiat måtte rapportere stort fall i fortjenesten i andre kvartal, er det også mange positive signaler der.
197 millioner euro kunne Fiat føre som fortjeneste i annet kvartal. Det er ned fra 435 millioner i fjor.
Økt salg
Omsetningen økte med en milliard, til 23,3 milliarder euro, man hadde levert flere biler, gjelden var redusert og kontantbeholdningen hadde økt. Gruppen holdt også fast på 2014-prognosene slik de var presentert for noen måneder siden.
Der sier de at de skal ha ekspedert 4,7 millioner biler (opp litt over 100.000) i 2014. De skal ha en omsetning på rundt 93 milliarder euro. Og de skal ha en netto fortjeneste innenfor et 0,6 – 0,8 milliarder euro vindu.
Avstemningen om sammenslutningen med Chrysler fredag den 1. august, vil også være en klar indikator på om markedet tror på disse utsiktene.
Pluss for luksus
Lyspunkter så langt i år var Europa og Asia, men spesielt Latin-Amerika trakk det ned. Og selv om det ikke utgjør enorme summer i denne sammenhengen var luksusbilene veldig positive. Maserati spesielt – nesten 10.000 slike ble ekspedert ut i dette kvartalet.
Også for halvåret så man tilsvarende tendenser. 8 prosent økning av omsetningen (til 45,5 milliarder euro) – men Latin Amerika trakk ned med 22 prosent. Maserati triplet omsetningen sin til 1,4 milliarder – nå omsetter de for mer enn Ferrari.
Totalt omsatte «luksus»gruppen for 2,6 milliarder euro i første halvår. Det er litt morsomt å se på detaljene her.
Ferrari leverte ut 1932 biler i annet kvartal, for hele første halvår endte det på 3668 biler. Det var en nedgang på 39 biler i annet kvartal, men hele 169 biler for halvåret – et ledd i strategien om å beholde eksklusiviteten.
Men omsetningen økte med 103 millioner i andre kvartal og med 172 for hele halvåret. Her ser man hvordan LaFerrari-prisen kompenserer for lavere volum, og hva det betyr at de solgte flere 12-sylindrede (opp 15 prosent) og færre åttere (ned 13 prosent).
Synd vi ikke får driftsmarginen her.
Maserati begynner også å bety en del for de konsoliderte tallene. 9.500 biler i det ferskeste kvartalet – opp 7.200. Og 17.500 i første halvår, opp 13.900 biler. Det betyr en omsetning i første halvår på 1,39 milliarder euro – nesten en milliard mer enn i samme periode i fjor.
Synd man ikke får kjøpt aksjer bare i Maserati.
PS!
Lurer du på hvilket smykke av en bil vi har benyttet som illustrasjon? Mange av dere vet nok allerede svaret - en klassisk Fiat 8V fra 1952-54.