Mazda6

Opel Insignia

Opel Insignia

Mazda6

Opel Insignia

Mazda6

Opel Insignia

Mazda6

Opel Insignia

Mazda6

Opel Insignia

Mazda6

Opel Insignia

Mazda6

Opel Insignia

Mazda6

Mazda6

Sedan eller sedat? - del 2

All statistikk viser at de fleste som kjøper ny bil synes sedan er sedat. Så langt i år har kun 2,9 prosent av dem som kjøpte ny bil endt opp med en slik. Det er i denne dammen Kia vil fiske etter kunder med Optima. Derfor lot vi Optima måle krefter med Mazda 6 og oppgradert Opel Insignia.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

Mazda 6 er størst innvendig og byr på «et hav» av plass i baksetet. Men man blir ikke særlig oppstemt av å sitte der på grunn av byggekvalitet helt på det jevne.

Selv om Mazda 6 er en forholdsvis ny bil, oppleves den allerede litt frakjørt og satt. Den lille infoskjermen og at bilen ikke har DAB-radio er bare så 2013.

19 tommer store hjul ser flott ut, men drar opp støynivået inne i bilen. Særlig godt merkes dette på fin asfalt.

Kvalitetsopplevelsen i Kia Optima befinner seg mellom Opel og Mazda. Utstyrspakken rekker nesten helt fram til julenissen, og inneholder varme i ratt og baksete samt kjøling i forsetene (flott!). Men julenissen glemte DAB-radioen.

Å laste
Med rundt 500 liter store bagasjerom, laster alle tre middels til å være store biler. Eksempelvis får du med mer bagasje i en langt mindre Skoda Octavia. Den store hekkluka gjør Insignia mest fleksibel og lettest å laste.

Også i Mazda 6 og Kia Optima kan bakseteryggene legges flatt, men i Optima begrenses fleksibiliteten av trang åpning inn til kupeen.

De to bøylene som holder bagasjeromslokket stjeler altfor mye plass og kan knuse skjør bagasje i Kia.

Under panseret
Med henholdsvis 130 hk og 136 hk har Opel og Kia nok motorkraft, men kommer til kort mot Mazdas 175 hk. Både fra stillestående og ikke minst ved forbikjøringer har Mazda langt mer å skuffe på med.

Så skulle man tro at den sterke motoren i Mazda slurper mer. Våre forbruksmålinger viser derimot at så slett ikke er tilfelle. Mazda 6 klarte seg med 0,61 liter/mil, Optima drakk 0,62 l/mil og Insignia 0,63 liter/mil. Kia var nærmest oppgitt forbruk (pluss 3,3 prosent), Mazda hadde det største avviket (pluss 24,5 prosent).

Å kjøre
Etter mange mil bak rattet ble det stadig klarere for oss at Optima-kjøperne nok er mer opptatt av komfort og sju års garanti enn kjøredynamikk.

Vi sier ikke at Optima kjører dårlig, Mazda 6 og Insignia gjør det bare bedre. På krevende veier ber Optima ganske tidlig om forsiktighet med gassfoten.

Insignia kombinerer komfort og ytelser best. Det adaptive chassiset inkluderer endret gassrespons og henter i sum fram det beste fra Opel. Denne bilen kan kjøres knallhardt og oppleves likevel særdeles trygg på veien.

Kjøreopplevelsen i Mazda 6 ligger tett opp til Opel, men Mazdaen klarer ikke dårlig vei like godt.

Sikkerhet
Selv om EuroNCAP ikke har kollisjonstestet Optima, er det liten grunn til å tro at den ikke tilfredsstiller kravene til fem stjerner. Men koreanerne ligger generelt etter europeisk bilindustri i å ta i bruk førerstøttesystemer.

Selv om Optima har blindsonevarsling samt leser kantlinjer og styrer bilen tilbake på veien, mangler viktige førerstøttesystemer som autobrems. Optima har heller ikke radarstyrt criusekontroll. Mazda og Opel har.

LES VIDERE:
- Del 1
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Kia Optima
- Testvurdering og poeng Mazda6
- Testvurdering og poeng Opel Insignia

Powered by Labrador CMS