Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC og Corolla WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Toyota Celica TwinCam Turbo WRC 1983

Toyota Celica TwinCam Turbo WRC i Safari Rally 1984

Toyota Celica WRC
Carlos Sainz og kartleser Luis Moya tar sin første VM-tittel i 1990
Toyota Celica WRC
Rally Madeira 1996

Toyota til Rally-VM

Endelig får vi bekreftet årelange spekulasjoner: Toyota skal igjen delta i Rally-VM. WRC-bilen skal baseres på en Yaris, og debuten skjer i 2017.

Publisert Sist oppdatert

Toyota har lange tradisjoner innen rally. Toyota Team Europe (TTE) ble etablert tidlig på 1970-tallet som et samarbeid mellom den svenske rallyføreren Ove Andersson og Toyota.

Toyota bygget sine rallybiler basert på Celica i Japan, og måtte sende bilene derfra til hvert løp – en meget tungvinn løsning siden de fleste rally ble kjørt i Europa. Så Ove Andersson, med kallenavnet Påven, etablerte sitt eget team med base i Uppsala.

I 1987 flyttet teamet til nye lokaler i Köln, hvor de fortsatt holder til, og i 1993 kjøpte Toyota hele teamet og døpte dem om til Toyota Motorsport GmbH (TMG).

Opp- og nedturer
Toyota har stolte tradisjoner innen rally med fire VM-titler for førere (Carlos Sainz 1990 og 92, Juha Kankkunen 1993 og Didier Auriol i 1994) samt tre VM-titler for konstruktører, i 1993, 94 og 99.

Man kan trygt si at Toyota var det dominerende WRC-team i første halvdel av 90-årene, men de står også for en av sportens aller pinligste øyeblikk da de ble disket og fratatt alle VM-poeng etter turbojuks i 1995, samtidig som de ble utestengt fra sporten påfølgende sesong (se fotnote).

Etter mange år med Celica-varianter kom Toyota med en WRC-rigget Corolla i 1998. Den var ikke like dominerende som Celicaene hadde vært noen år tidligere, men det ble andreplass for både førere (Sainz) og team i 1998 og seier i konstruktør-VM i 1999.

Tung satsing
I dag har Toyota offentliggjort sine motorsport-planer for årene fremover. De fortsetter i WEC hvor årets store mål er å vinne 24-timersløpet på Le Mans.

De var nær ved å oppnå dette i fjor, de ledet halve løpet, men ble offer for tekniske problemer. Som plaster på såret vant de VM for prototyper (WEC) for både team og førere.

I tillegg til WEC-satsingen starter de nå en inngående test- og utviklingsperiode for å delta i WRC fra 2017. Teamet skal driftes fra Köln av TMG, og de har allerede testet en Yaris WRC prototyp på både asfalt og grus.

Bilen har, som regelverket tilsier, en 1,6-liters turbomotor med cirka 300 hester og sekstrinns sekvensiell girkasse. Maks dreiemoment er 400 Newtonmeter.

Talentutvikling
Flere unge førere har allerede testet bilen, og franske Eric Camilli har blitt utpekt som første medlem av et utviklingsteam for unge talenter. Målet med satsingen er å utvikle fremtidige rallystjerner.

Med på rallyteamet er også rutinerte Stephane Sarrazin, fører på Toyotas WEC-team som også har lang erfaring fra rally, samt finske Sebastian Lindholm (fetter til den firedoble verdensmesteren Marcus Grönholm) med en 30 år lang rallykarriere.

Se Sarrazin i aksjon under testing i Belgia

Entusiastisk toppsjef
En viktig årsak til Toyotas tunge motorsportsatsing er trolig at president Akio Toyoda selv er en stor tilhenger av sporten. Han har ved flere anledninger personlig deltatt i 24-timersløpet på Nordsløyfa, gjerne under psevdonymet Morizo.

Det er meget positivt for WRC at Toyota nå kommer på banen. De siste årene har Volkswagen vært dominerende, nykommer Hyundai har slitt med å henge med og Citroën har satset mer på WTCC enn på rally etter at Loeb skiftet sportsgren.

Ford er ikke lenger offisiell deltager, men deres samarbeidspartner M-Sport sørger likevel for at Fiesta er godt representert i sporten. Uansett er det positivt for rallysporten at flere av verdens største bilprodusenter snart blir konkurrenter, også i Rally-VM.

Hva tror du skjedde da Toyota-sjefen ankom teststedet? Se selv

Fotnote - Imponerende ingeiørarbeid

I desember 1995 ble TTE utestengt fra Rally-VM for 12 måneder, etter at de bokstavelig talt ble tatt med buksa nede under en teknisk inspeksjon etter den spanske VM-runden. Samtidig mistet de alle poengene de hadde opparbeidet i 1995.

– Det er en av de mest geniale løsninger jeg har sett i mine 30 år med motorsport, sa den daværende FIA-presidenten, Max Mosely da han kommenterte saken på et ekstraordinært møte i FIAs World Council.

Som i dag ble det benyttet en restriktor for å begrense luftinntaket til turboen. Men Toyota hadde modifisert denne slik at de fikk inn langt mer luft, estimert til 25 prosent mer, noe som medførte at de kunne hente ut så mye som 50 ekstra hester av motoren. Og de hadde skjult modifiseringen så godt at den nærmest var umulig å oppdage.

Les detaljene her

– Det er den mest sofistikerte og geniale løsning jeg og FIAs representanter noen gang har sett, det er utrolig at de på teknisk kontroll klarte å avsløre dette, konkludert Mosley.

Toyota hevdet at manipuleringen ble foretatt på et lavere nivå i teamet, og at ledelsen ikke visste noe om det. FIA avfeide klagen og sa at teamet bar alt ansvar. Selv om FIA antok at førerne ikke visste noe, ble også de fratatt poengene de hadde kjørt inn i1995-sesongen.

Powered by Labrador CMS