BMW : BMW møter Tesla - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
BMW møter Tesla
En del etablerte bilprodusenter ble utvilsomt tatt på senga av Teslas suksess. En av dem som tar grep er BMW.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

BMW har jo stor suksess i Norge med sin elektriske i3, som i andre markeder også tilbys som i3 PHEV med en såkalt «range extender» - en liten bensinmotor som genererer strøm til batteriene slik at man unngår elbilistenes store problem - rekkeviddeangst.

I tillegg til i3 har BMW også sportsbilen i8 som kombinerer bensin- og elmotorer med lav vekt for å gi ytelser i supersportsbilklassen. At BMW planlegger flere modeller i i-serien er ingen hemmelig, de har allerede reservert hele tallrekka.

Les: Plug-in på alt fra BMW

Tesla-utfordrer
Nå forteller britiske Car at BMW planlegger en direkte utfordrer til Tesla S, muligens under betegnelsen i5 eller i7.

Ifølge Car skal bilen lanseres i 2018 og bli en direkte utfordrer til Teslas Model S. Den skal prises på nivå med Tesla S, men kan også leveres i mer påkostede utgaver slik vi er vant med fra BMWs side.

Det britiske magasinet mener den nye modellen skal dele plattform med neste generasjon lang 5-serie (bilderigg), modellen som så langt kun selges i Kina. Det strukkede plattformen gir mer rom for den avanserte drivlinjen som skal benyttes, samt for store batteripakker.

Plug-in Hybrid
Ifølge Car er det ingen ren elbil BMW vil bygge, men en ladbar hybrid med bensinmotor foran og en kraftig elmotor bak, samme oppskrift som sportsbilen i8 benytter, men med omvendt layout.

Mens i8 har én kraftig elmotor montert framme, får i5/i7 en på hver aksel. Dermed kan den kjøres utslippsfritt med for- eller bakhjulsdrift, og bensin-elektrisk med firehjulsdrift.

Man antyder en elektrisk rekkevidde på 12-13 mil og mener derfor det meste av kjøringen vil foregå på eldrift.

i8-teknologi
Mens i8 benytter en tresylindret 1,5-liter, mener Car at de kommende modellene vil benytte en firesylindret motor med rundt 250 hk. Kombinert med elmotoren, skal samlet effekt bli cirka 550 hk, midt i det området hvor Tesla S befinner seg.

i5/i7 vil også benytte oppskriften fra i8 når det gjelder bruk av lette materialer som karbonfiberforsterket plast (CFRP). Chassis, styring, bremser og basic layout vil i stor grad bli det samme som i neste generasjon 5-serie.

Ingen elbilfordeler
Ifølge Car omtales den nye modellen som Project P18 PHEV internt hos BMW, der PHEV står for Plug-in Hybrid Electric Vehicle.

I Norge er det en vesentlig forskjell fra denne og Tesla S dersom dagens elbilregler opprettholdes – for mens Tesla er fritatt for alt av engangsavgifter og moms, vil BMW-modellen få begge deler – trolig i rikelig monn med en så kraftig samlet effekt.

Men innen 2018 har vi kanskje fått nye, mer fornuftige regler, som også gir fordeler til de ladbare hybridbilene.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: