-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Heftig og australsk
Det virker underlig å snakke om sivilisert når det dreier seg om missiler som denne. Men den har da i hvert fall to seter!
«Nakne» biler som balanserer på knivseggen i forhold til regler om sertifiserbarhet, blir åpenbart stadig mer populært.
KTM X-Bow og Ariel Atom er to forholdsvis kurante eksempler på trenden. Caparo T1 (hvor ble det av den?) og BAC Mono er enda mer ekstreme, de ligner baneracerne i det aller meste, inklusive det faktum at de bare har plass til én.
Og så er de altså tillatt for gatebruk.
Dagens tekst dreier seg om Quantum GP700 fra Australia.
Vi er jo først og fremst vant til Utes derfra, Utility Vehicles. Det eneste utility-fenomenet denne kan kobles opp mot, er nok at den er svært nyttig når det gjelder å utfordre føreren.
Som man ser er det ikke mange komfortelementer her. Men det er plass til to, sånn at man kan snakke med noen dersom man kjeder seg.
Det er det nok ikke store sjanser for, 700 hester fra en 2,7-liters dobbel-kompressor firer høres passe hysterisk ut, og null til hundre på 2,6 er ganske interessant.
G-krefter
Et hk/kg forhold tilsvarende det råeste fra Königsegg, altså 1:1, høres enda morsommere ut når vi altså vet at vekten da bare er på 700 kg.
Jeff David heter mannen bak dette, og han påstår 1,9 g selv i ganske sakte svinger, og 2,5 g når du kjører svinger i 200 km/t. Ved toppfart, oppunder 300 km/t, gir de formidable vingene et marktrykk på mer enn 700 kg – teoretisk kan du altså kjøre opp ned.
Ikke fullt så teoretisk, nærmere praksis åpenbart – kan du dra 2 g når du trykker på bremsen også. Det er mer enn et fly bremses med når det lander på et hangarskip.
Tilpasses
Bilen kommer til å bli solgt med et fullt opplegg for bane-aktiviteter, men det er bare i USA man skal sørge for en form for typegodkjenning. I andre markeder skal man «tilpasse bilen til de lokale kravene, og sørge for at den går gjennom på enbil-godkjenning» sier han.
Han har åpenbart ikke vært i Norge.
David skal ut på en Gulf/Østen turne med det første eksemplaret nå. Han håper på å kunne legge prisen på rundt 700.000 dollar, og han tar sågar sikte på å produsere en avtagbar hardtop til den, med tiden.
Nevnte jeg ikke sivilisert?