Kia Optima: Kias nye Sportswagon - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
60 bilder i galleri
Kias nye Sportswagon
Kia slår på stortrommen når Genève-utstillingen åpner om noen uker. Her er den nye Optima stasjonsvogn.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Tirsdag fortalte vi om hybride Kia Niro, men her kommer en annen modell vi har ventet spent på – Optima stasjonsvogn.

På fjorårets Genève-utstilling fikk vi et forvarsel om denne via Sportspace Concept, men selv om en del designtrekk er videreført er produksjonsbilen langt mer ordinær. Ikke uventet – det er normalt at de ekstreme trekkene forsvinner på vei fra konsept til produksjon.

– Dette er en viktig bil for oss, og den vil gi oss til gang til en nisje vi tidligere ikke har vært tilstede i, sier Kias Europa-sjef, Michael Cole.

– I Europa er to tredeler av salget i D-segmentet og tre fjerdedeler av firmabilsalget stasjonsvogner, så Optima Tourer vil utvilsomt åpne nye dører for oss.

Mye felles
Bilen har samme lengde (485 cm) og bredde (186 cm) som Optima sedan, men er med 147 cm fem millimeter høyere. Det gir plass til et bagasjerom på 553 liter, 48 l mer enn sedanen.

Til sammenligning tar en Mondeo 500 liter og en Avensis 543 liter, mens Passat kan skryte av hele 650 liter. Sjekk data og priser for flere konkurrenter i vår nybilbase

Fremre del av bilen er identisk med sedanen, mens en progressiv skulderlinje og en svakt fallende takbue, samt sidevinduer som snevrer inn, gir den en sporty profil.

Up to date
Kia lover et moderne interiør og infotainment-system med Android Auto og Apple Car Play som lar deg styre smarttelefonen via anlegget. AVN (Audi Visual Navigation) kaller Kia sitt system som har en 7- eller 8-tommers berøringsskjerm.

Systemet tilbys med Kia Connected Services med fri oppdatering i syv år. Servicen er utviklet i samarbeid med TomTom og inneholder live trafikkoppdatering, kameravarsling, samt lokalsøk og værvarsel.

Ellers er alt man ønsker av sikkerhetsutstyr tilgjengelig som standard- eller tilleggsutstyr, avhengig av modellvariant. Chassiset med uavhengig hjuloppheng er overført fra sedanen, men fintunet for stasjonsvognen. Bilen kan også bestilles med elektrisk styrte dempere.

Diesel, bensin, GT
Tre motorer står på programmet, derav toppmodellen Optima GT. I 2017 kommer også en ladbar hybrid, tilsvarende systemet som kommer i sedanen til høsten

I Europa forventer man at de fleste vil velge dieselmotoren 1,7 CRDi med 141 hestekrefter og et dreiemoment på 340 Newtonmeter. Denne har 6-trinns manuell girkasse som standard, men kan også kombineres med en nyutviklet 7-trinns dobbel clutch automatkasse (DCT).

Alternativet er en 2,0-liters bensinmotor uten pustehjelp med 163 hk og 196 Nm, også her med 6-trinns manuell som standard, men 6-trinns automat som alternativ – i dette tilfellet ikke DCT.

På plass til høsten
Optima GT har en 2,0-liters turbomotor med 245 hester og et dreiemoment på 353 Newtonmeter. Standard og eneste alternativ er 6-trinns automat, heller ikke denne med dobbel clutch.

Optima Sportswagon kommer til Norge i fjerde kvartal, og vi vet at den norske Kia-organisasjonen gleder seg til å få både denne og Niro på programmet. Som alle andre Kia-modeller har også disse en garantitid på 7 år / 150.000 km.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: