BMW i3 ble for første gang landets mest kjøpte bilmodell i en november-måned hvor 12 av de 15 mest populære bilmodellene enten var elektriske, ladehybrider eller vanlige hybrider.
BMW er ikke bare den store salgsoverraskelsen i år, men i forrige måned banket det tyske prestisjemerket like godt Toyota og stakk av med pallplassen bak VW etter å ha sjokkregistrert elektriske i3.
BMW registrerte flere i3 de tre siste dagene enn Volkswagen registrerte av e-Golf gjennom hele måneden. Fire av ti som valgte elektrisk bil i november endte opp med en i3. Det er bare å gratulere!
Aldri før har en BMW-modell vært månedsvinner. At det skulle bli i3 viser bare at de elektriske bilene igjen er fulle av energi og på vei opp.
Etter et betydelig dropp i salget i første halvår, har nykommeren Hyundai Ioniq i kombinasjon med utvidere batteripakker på flere av de eksisterende modellene sendt salget oppover slik at nær hver femte nye personbil i november var elektrisk. Samtidig flater interessen for ladehybrider ut.
Det er ikke lett å forstå det norske bilmarkedet. Etter at alle piler har pekt nedover i flere uker, ble det hver av de tre siste dagene i november registrert nesten 1000 biler.
Det medførte at antall nyregistrerte personbiler i november endte på 13.194 som er nest høyest i historien. Bare i 1985 var tallet høyere.