-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny XC60: Innertier
Volvo trår ikke feil med nye XC60. 1500 nordmenn har bestilt bilen – de kan glede seg.
Hva er dette?
Dette er Volvos storsuksess XC60 i helt ny drakt. Utrolig nok var den utgående XC60-ens beste salgsår i fjor, så oppfølgeren må treffe umiddelbart.
Det gjør den.
XC90 banet vei for «det nye Volvo», og det er mye XC90 i XC60.
Under skallet finner vi Volvos skalerbare SPA-plattform, hvor 60-serien er så langt ned den plattformen strekker seg.
Hvordan kjører den?
Med SPA i minnet har jeg en viss forventning om hvordan XC60 kommer til å kjøre: Komfortabelt og trygt, uten særlige sportslige tendenser.
Veldig «Volvosk», egentlig.
Det stemmer godt med virkeligheten, men jeg var ikke forberedt på det lave støynivået. Det er latterlig stille i XC60-kupeen på spanske motor- og landeveier, og en ikke-eksisterende fartsfølelse gjør at jeg lurer på om speedometeret lyver når det sier 110 kilometer i timen.
Styringen er lett, og svingradiusen overraskende god for en bil med drivhjul foran.
Det vil si – begge modellene vi hadde tilgjengelig under prøvekjøringen her i Barcelona var AWD-modeller; D5 og T6.
Ingen T8? Nei dessverre – den må vi vente til sensommeren før vi får prøve.
Så, til alle dere som spurte hvordan T8-modellen oppleves må jeg bare skuffe dere, og si at det vet jeg rett og slett ikke.
Begge bilene «våre» var Inscription-modeller med praktisk talt alt utstyr. Det inkluderer luftfjæring, noe jeg liker godt. I komfort-innstilling flyter det veldig godt, kombinert med det lave støynivået er fremferden ekstremt uanstrengt.
Begge bilene sto også på 20-tommere. En sammenligning med 19-tommere ble derfor vanskelig, men jeg opplevde ikke at 20-erne stjal noe komfort.
Diesel eller bensin? T6-modellen er veldig fin. Kompressoren gjør at bilen har bunndrag nok, men jeg føler ikke at alle de 320 hestene bilen skal ha er helt til stede.
D5-motoren levner ingen tvil om drivstoffet den drikker når man hører den gå utenfra. Inne i bilen er nesten ikke mulig å høre den.
Hvordan er interiøret?
Den skandinaviske stilen XC90 etablerte lever i beste velgående i XC60. Så å si alt er plukket rett fra storesøsknene XC, S og V i 90-serien.
Litt endring i grafikken på den store hovedskjermen i dashbordet, blant annet med større skrift på hjem-skjermbildet er positivt.
Startknappen mellom setene kan ikke være annet enn en hyllest fra Volvo til Saab, og hele interiøret kan best beskrives som et sted jeg veldig gjerne ønsker å tilbringe mye tid.
Det beste skussmål et bilinteriør kan få, spør du meg.
I baksetet er det god plass, og føttene får fint plass under forsetene.
Denne eller en av konkurrentene?
Akkurat nå må jeg si XC60 er min favoritt i dette segmentet. BMW X3 er på vei ut, og oppleves nå som en forrige-generasjons-modell.
Audi Q5 er derimot skinnende ny, og naturligvis et glimrende alternativ – men personlig trykker ikke Q5 på noen av vil-ha-faktor-knappene mine.
Lexus NX er nok den bilen som matcher Volvoen best i kjøreopplevelse. Særdeles komfortable stoler og stille fremferd (med mindre du gir bånn gass, og CVT-kassa spinner motoren opp i 4500 omdreininger, vel og merke) er Lexusens store forte, men faller gjennom blant annet på multimedieløsningen.
Mercedes GLC er nok Volvoens sterkeste konkurrent. Også den er tilgjengelig som ladbar hybrid, og treffer både på design, interiør og teknologi ellers.
Flere har lurt på hvordan Volvo kan forsvare en prisforskjell på over 150.000 i Mercedesens favør på de to ladbare hybrid-konkurrentene.
Volvo selv mener de har priset sin XC60 aggressivt, og alle forhåndsbestillingene viser at «folk oppfatter prisen som riktig».
Forhåndsbestillinger, ja.
Så langt er det bestilt rundt 1700 biler før noen i det hele tatt har kjørt den. Trekk fra cirka 150 forhandler- og demonstrasjonsbiler, så havner vi på over 1500 kundekontrakter.
94 prosent av disse har bestilt T8-hybriden.
Basert på T6- og D5-modellen kan jeg ikke si annet enn at de har noe å se frem til.
Motor: | 1959 ccm, R4 turbodiesel |
Effekt: | 173 kW/235 hk |
Drivlinje: | 8A, firehjulsdrift |
Dreiemoment: | 480 Nm |
Mål LxBxH: | 469 x 200 x 166 cm |
Akselavstand: | 286,5 cm |
Maks hengervekt: | 2400 |
Aks. 0-100 km/t: | 7,2 sek. |
Toppfart: | 220 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,55 l/mil |
CO2: | 144 g/km |
Pris: | D4: 640.000 |