Hyundai Ioniq: Den stilige - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Hyundai Ioniq: Den stilige
BILTEST: I månedens hovedtest stilles fire elbiler som du ikke kommer utenom å vurdere opp mot hverandre. Kraftig utbygging av ladestasjoner i byer og langs hovedveinettet i kombinasjon med bedre batterikapasitet, tok livet av rekkeviddeangsten. Ladefrykten, derimot, rir fortsatt mange som en mare.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

- Innledning

Hyundai Ioniq EV er utrolig lett å finne seg til rette i. Her er det bare å sette seg inn og kjøre. Dessuten ser den bra ut med firedørs kombiform som dras litt i retning av kupé.

Andre trekk ved Ioniq tiltaler også som eksempelvis det lave forbruket oppgitt til 1,14 kWh per mil. Hyggelig nok endte det faktiske forbruket på identisk samme tall. Det betyr i praksis at Ioniq med forholdsvis beskjedent batteri (28.0 kWh) i praksis ikke byr på dårligere rekkevidde enn flere av de andre bilene i testen.

Tåler høy fart
Økt fart øker forbruket i alle biler, men for noen øker forbruket mer, og for andre mindre. Allerede da jeg i fjor sommer kjørte den aller første Ioniq EV i Norge på langtur, slo det meg hvor lite forbruket økte selv i motorveihastigheter langt over det optimale.

I daglig bruk vil jeg mene dette er bilens styrke i forhold til mange andre elbiler, og gjør at det beskjedne batteriet ikke framstår som den begrensningen det ellers ville blitt oppfattet som, når alt under 30 kWh nå regnes som tilstrekkelig.

Noe av forklaringen på det lave forbruket ligger i bilens lave vekt på 1420 kilo. Riktignok sleper Ioniq på 175 kilo mer enn BMW i3, men likevel 80 kilo mindre enn halvbroren Kia Soul og 120 kilo mindre enn VW Golf, som er tyngst i dette selskapet.

Lav byggehøyde og gunstig aerodynamikk hjelper også til og reduserer forbruket.

Komfortabel
Også Ioniq beveger seg på komfortsiden og når i så måte nesten opp til Golf. Flere bemerket at forsetene uten skinn, men med elektrisk regulering og minne av innstilling for to (!), så billigere ut, men likevel var komfortable å sitte i enn de faktisk var å sitte i. Knappbetjent girvelger, sammen med filskiltkorrigering, blindsonevarsling og rattvarme, bidrar til å løfte helhetsinntrykket.

Med desidert størst utvendig lengde (4,47 meter) stiller Ioniq seg ved siden av de større kompaktbilene. Men kupeformen har sin pris og lang bil hjelper ikke dem som tenker å sitte bak, for der er det trangere enn i eksempelvis betydelig kortere VW Golf.

I tillegg til å være batterielektrisk, tilbys Hyundai Ioniq også som hybrid og ladbar hybrid. Bilen bygges over det koreanske bilkonsernets nye lest for elektrisk mobilitet og deler plattform med Kia Niro.

Dessverre leverer ikke Hyundai nok biler til Norge for å dekke behovet. Det betyr et halvt års ventetid for dem som bestiller bilen nå.

LES VIDERE:

Innledning

Volkswagen e-Golf

Hyundai Ioniq

Kia Soul

BMW i3

Vårt valg

Testdata og poeng
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: