-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Geländewagen – på innsiden
Etter nesten 40 års tjeneste skal Geländewagen, eller G-Klasse som er det offisielle navnet, endelig pensjoneres. Her får du et innblikk i nykommeren.
Det er ikke verdens eldste modellbetegnelse – både Corolla, Golf og Civic er eldre – men de har alle vært igjennom en drøss med generasjonsskifter.
Det kan ikke sies om G-Klassen som fortsatt har selve grunnkonstruksjonen i behold, selv om det meste av teknikken og innmaten er modernisert opp til flere ganger.
Siden 1979 er den solgt i 300.000 eksemplarer, med vidt forskjellig motorisering og utstyrsnivå. Fra ribbede militærutgaver til en superluksuriøs Landaulet fra Mercedes-Maybach. Mer eksklusivt skal du lete lenge etter.
Men en del detaljer har alltid vært på plass, og de er med videre nå som en ny generasjon endelig skal lanseres.
Ta for eksempel dørhåndtakene, eller lyden når du smeller igjen dørene. De robuste beskyttelsesstripene, reservehjulet som henger på bakluka og de spesielle blinklysene over lyktene.
De kantete formene og den nesten vertikale frontruta forteller om bilens egenskaper, du skjønner den har seriøse hensikter.
Du finner igjen mye av det samme innendørs. De runde lyktene reflekteres for eksempel i luftdysene, blinklysene i høyttalerne.
Håndtaket på dashbordet er på plass, likeså er knappene for differensial-sperrene sentralt plassert. Men alt fremstår nå i 2018-drakt.
De fleste funksjoner styres fra rattet, men du har også noen viktige knapper intakt på dashbordet. Bak rattet sitter man tett på frontruta, for maksimalt overblikk i alle situasjoner.
Instrumentpanelet har tradisjonelle klokker som standard, men du kan selvsagt også få et heldigitalt panel der to 12,3-tommers skjermer sitter bak et felles glasspanel, som i nye E- og S-Klasse.
Alle G-Klasse modeller skal testes i Schöckl – det lokale fjellet nær fabrikkanlegget i østerrikske Graz. Det gjelder selvsagt også nykommeren, og beviset finner du på B-stolpen.
Mercedes har lagt inn mange smarte oppbevaringsrom i nykommeren. Under armlenet finner du f.eks. et opplyst rom for småting, som pastiller, nøkler eller solbriller. Et trådløst ladepunkt for mobilen kan spesifiseres.
Foran touchpad’en finner du to fleksible koppholdere. Drikke er det også tenkt på i baksetet – hver dør har plass til en litersflaske.
Mer innvendig plass skal sørge for økt komfort – her får du noe raske data:
Nye G-Klasse skal avdukes på Detroit-utstillingen som åpner for pressen 15. januar. Vi lover å komme tilbake med flere opplysninger så snart de foreligger.
Hvis du ikke klarer vente til januar med å se den nye, kan du jo kose deg med å bygge din egen Geländewagen i jula. Oppskriften finner du her.
Beskrivelse | Differanse |
Benplass – foran | + 38 mm |
Benplass - bak | + 150 mm |
Skulderbredde – foran | + 38 mm |
Skulderbredde - bak | + 27 mm |
Alburom – foran | + 68 mm |
Alburom - bak | + 56 mm |