-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Denne får du ikke se på lenge
Med ny 5-serie på plass er turen for generasjonsskifter nå kommet til 3-serien. I løpet av året får vi se den, men ikke modellen som her er avbildet.
Internt har denne kodenavn G80, om det skulle interessere. På tross av tung kamuflasje er det lett å skjønne at dette er en M3.
Bilen avslører seg gjennom ekstra sporvidde og mindre bakkeklaring, den har store bremseskiver og calipere.
Se nøye nederst i hekken, så oppdager du de to doble eksosrørene som vil bli vesentlig bedre eksponert på den ferdige modellen.
Godt skjult under all kamuflasjen i fronten ligger en avansert splitter som sender luftstrømmene slik at de gir maksimal kjøling til motor og bremser, samtidig som de sørger for optimal downforce i høye hastigheter.
Foreløpig er det lite som har lekket ut om neste generasjon M3, men vi kan regne med at den som dagens modell får en rekkesekser med twin turbo snaue rundt 500 hester.
Kanskje velger BMW å utstyre nye M3 med elektrisk kompressor som kan trå til ved lave turtall, eller et mildt hybridsystem for å redusere forbruket.
En vanlig M3 har i dag 436 hestekrefter, mens spesialutgaven M3 CS har 460 av dem. Det vil ikke overraske om nykommeren nærmer seg 500 hester på stallen.
Den kan trenge det for å hamle opp med toppversjonene fra Mercedes-AMG og Audi RS4 sedan og Avant og RS5 Coupé.
Sekstrinns manuell girkasse blir standard, 8-trinns automat alternativet. Sistnevnte blir eneste mulighet om du ønsker firehjulsdrift som fra generasjonsskiftet blir et alternativ til bakhjulsdrift.
Vi hører nemlig at det M-utviklede xDrive-systemet som er standard i nye M5,skal være mulig å få pakket inn i neste M3 også – riktignok mot et pristillegg. Systemet er unikt ved at sjåføren kan velge mellom firehjulsdrift og ren bakhjulsdrift.
Neste generasjon 3-serie forventes å debutere mot slutten av 2018. Muligens rekker da bare sedanen å klemme seg inn før årsskiftet mens stasjonsvognen må vente til 2019. M3-utgaven ligger trolig ytterligere et år frem i tid.
Kanskje får vi oppleve det samme som sist, da M3 og M4 debuterte samtidig og vi kjørte begge på fantastiske Autodromo Internacional do Algarve på den portugisiske sydkysten. Jeg tar gjerne en reprise av den opplevelsen.