Citroën Berlingo
Foto: Automedia©
Citroën Berlingo
Foto: Automedia©
Citroën Berlingo
Foto: Automedia©
Citroën Berlingo
Foto: Automedia©
Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Helt ny Berlingo

For dem som tenker praktisk er Citroën Berlingo en optimal familiebil. Nå får den et friskt, nytt utseende, uten at det går på bekostning av de praktiske egenskapene.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Berlingo har vært på markedet siden 2008, så det er på høy tid med et generasjonsskifte.

Hos oss er det begrenset interesse for Berlingo som personbil – kun 85 slike ble ifølge OFV registrert i 2017. Varebilen, derimot, ble det registrert hele 1300 av.

Berlingo har en nær slektning i Peugeot Partner, og også her er det varebilen som dominerer med 2045 registreringer mot 22 personbiler i samme periode.

Selv om kundegruppen for Berlingo er mer opptatt av praktisk egenskaper enn design og kjøreglede, er det nettopp på disse områdene de største grepene er tatt.

Nå ser den ut som en moderne Citroën med en helt ny front, og de praktiske «airbumpene» som først ble introdusert på Cactus, er på plass. Smart i en bil med de kvaliteter Berlingo står for.

Ved å ta i bruk den moderne EMP2-plattformen i den fremre delen av bilen, har man også fått en kortere og høyere front med korte overheng.

Denne plattformen, som sitter under de fleste av Citroëns (og Peugeots) småbiler i dag, sørger også for vesentlig bedre kjøreegenskaper. Ved å beholde den eksisterende bakre delen av plattformen, forblir bredden mellom hjulhusene den samme som man kjenner fra tidligere.

Selv om Berlingo er oppdatert både innvendig og utvendig, har man sørget for å beholde de attraktive kvalitetene bilen har blitt kjent for – spesielt gjelder det fleksibiliteten og romsligheten som er viktig for mange Berlingo-kunder.

Tre uavhengige bakseter som enkelt kan fjernes ved behov, et flatt gulv helt frem til det nedfellbare passasjersetet og et bagasjerom på inntil 1.050 liter med fem seter i bruk, sørger for at Berlingo er et smart valg for familier med stort plassbehov.

Integrasjonen av EMP2-plattformen har bidratt til at nye Berlingo kan leveres med en rekke nye førerassistentsystemer – inkludert head-up-display, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera, trafikkskiltgjenkjenning, Grip Control med Hill Assist Descent og stabilitetskontroll for tilhengere.

En 8-tommers berøringsskjerm er kontrollsenter for de fleste funksjoner og fungerer i tillegg som en «bro» mellom smarttelefoner og bilen.

Ved hjelp av skjermspeiling som støtter både Apple Carplay, Android Auto og MirrorLink kan man betjene flere av telefonens funksjoner via skjermen i dashbordet. Bilen kan også leveres med trådløs lading for å sikre at telefonen alltid har nok strøm.

Nye Citroën Berlingo leveres i to lengder: M og XL. Førstnevnte er to centimeter lengre enn forgjengeren og måler 4,4 meter totalt over en akselavstand som er strukket med fem centimeter til 2,78 meter.

XL-modellen er 35 centimeter lengre enn M-utgaven, og måler dermed 4,75 meter og har en akselavstand på 2,97 meter.

Bagasjerommet i de to modellene er på henholdsvis 775 og 1.050 liter med fem seter i bruk. M-modellen byr med det på 100 liter mer bagasjeplass enn forgjengeren, og den store bakluken sørger for at innlastingen er enkel – uansett hva du skal ha med.

Berlingo skal leveres med et utvalg moderne bensin- og dieselmotorer – de kraftigste alternative i kombinasjon med 8-trinns automatkasse.

Bensin

  • PureTech 1.2 110 S&S (6-trinns manuell)
  • PureTech 1.2 130 S&S (EAT8 automatgirkasse)

Diesel

  • BlueHDi 1.5 75 S&S (5-trinns manuell)
  • BlueHDi 1.5 100 S&S (5-trinns manuell)
  • BlueHDi 1.5 130 S&S (6-trinns manuell og EAT8 automatgirkasse)
Powered by Labrador CMS