Audi : Audi satser dobbelt i motorsport - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Audi satser dobbelt i motorsport
Audi bekrefter at de fortsetter sine aktiviteter innen motorsport. Både Formel E og DTM står på programmet i 2019, som i år.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Audi forteller stolt at de var første ute av de tyske produsentene til å starte sitt eget team i Formel E. Det er nok viktig å kommunisere siden både Mercedes og Porsche har meldt sin ankomst fra sesong seks (2019/20). 

Forholdene lå greit til rette, for Abt – Audis samarbeidsparter på bl.a. racing – har vært med i Formel E siden starten, med god finansiell støtte fra Audi. Dermed var det nærmest bare å skifte farger og logoer på biler og personell.

Og det har gitt resultater – i første sesong som offisielt Audi-team kunne de innkassere VM-tittelen for konstruktører med to poengs margin.

Les også: Ny runde med Formel E

Men i motsetning til Mercedes, som legger ned DTM-satsingen etter årets sesong for å konsentrere innsatsen rundt Formel E og GT-racing, ønsker Audi å fortsette også i DTM. Det har også den tredje aktøren i den tyskbaserte serien, BMW, gitt klare signaler om

Fra 2019 innføres de mest radikale endringer i DTM-regelverket på mer enn 30 år. Moderne firesylindrede turbomotorer vil overta for V8-erne som har stått for lydbildet frem til nå. Jeg kjenner allerede på savnet …

Så innføres «Class One» som skal gjøre at biler fra DTM og den japanske Super GT-serien kan konkurrere i et felles mesterskap. Det åpner muligheten for at vi kan se biler fra Lexus, Nissan og Honda i DTM-løpene, og at Audi og BMW sender biler for å konkurrere i Japan.

La oss håpe det blir flest mulig felles møter når racing-kalenderen til disse to seriene presenteres i løpet av vinteren, slik at det blir minst like mange biler i aksjon neste år som i år, selv med Mercedes ute.

Audi har stilt som krav for fortsatt DTM-satsing at det blir minst tre merker representert i serien fra 2020. Med fem som utgangspunkt bør det greit kunne innfris.

– I Formel E demonstrerer vi «Vorsprung durch Tecnik in e-mobility», sier Peter Mertens, styremedlem med ansvar for teknisk utvikling i Audi AG.

– Samtidig fortsetter vi å utvikle våre forbrenningsmotorer. 4-sylindrede turbomotorer med 2-liters slagvolum gir god miks av ytelser og forbruk. Det er de mest utbredte motorene innen global bilindustri som skal brukes i «Class One» fra 2019. På denne måten vil DTM, akkurat som Formel E, relateres tettere opp mot produksjonsutvikling, argumenterer Mertens.

– Jeg er overbevist om at vi er godt posisjonert i begge seriene vi satser på, og jeg har stor tillit til at DTM-boss Gerhard Berger vil sørge for at vi er minst tre bilfabrikker som skal konkurrere i DTM – senest fra 2020-sesongen, konkluderer Dieter Grass, direktør for Audi Motorsport.

Disse teamene forventes å stille til start i 2019/20-sesongen:

  • Audi Sport
  • BMW AG
  • DS Automobiles
  • Jaguar Land Rover
  • Mahindra Racing
  • Mercedes-Benz
  • NextEV NIO
  • Nissan
  • Penske Autosport
  • Porsche AG
  • Venturi Automobiles
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: