-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skodas nye uttrykk
Skoda har sendt ut en skisse som dels skal antyde hva vi får se på Paris-utstillingen, og dels skal antyde det kommende designspråket for fremtidens kompaktbil.
Det er selvfølgelig for tidlig å si så bastant at jeg er litt skeptisk.
Jeg var blodfan av Jozef Kaban, den forrige sjefdesigneren hos Skoda.
Erke-tsjekker, utdannet i Bratislava, men det er tross alt ikke mange kilometer unna, startet allerede som skolegutt med å bli nummer to i en Skoda design-konkurranse, så til Volkswagen der han blant annet var med på å tegne Bugatti Veyron, gikk til Audi der han forsøke å rydde litt opp i copy-paste eksteriørene, men endelig til Skoda i 2008.
Der satte han sakte og sikkert et helt klart preg på Skodas designspråk – det rev seg løs fra Volkswagens design-diktat, og han klarte jommen å innføre noen rene tsjekkiske signaturer på bilene også.
Se den diagonale knekken på bakpartiene – ren Prag-preget Art Deco. For ikke å snakke om innslaget av bøhmisk krystall i konseptbiler.
Og så gikk han som sjefdesigner til BMW for ett år siden.
Jeg fryktet det verste.
Han ble erstattet av Oliver Stefani.
Utdannet i Braunschweig, men klarte å gjøre noen morsomme ting mens han jobbet i California sammen med folk som J Mays og Freeman Thomas. Beetle har for eksempel mye av hans håndskrift. Men store deler av sine 54 år har han tilbragt som eksteriørsjef for Volkswagens produksjonsbiler.
Kanskje ikke verdens beste muligheter til å utfolde seg, så vi får gi ham en sjanse til.
Men så dukker altså denne Skoda-renderingen opp, og det slår meg at også når det gjaldt slike håndtegnede teasere kjørte Skoda sin egen stil tidligere. Så på forhånds-skissen av Vision E.
Volkswagen har også hatt sin egen stil, som du kan se i T-Roc-renderingen. Og der dukker betenkeligheten opp.
Er det bare jeg som syns den nye Skoda-tegningen har samme håndskrift, samme stil, som Volkswagen-bildene hadde før?
Med andre ord: er vi i ferd med å se at den forholdsvis frie Skoda-stilen igjen skal bindes mer opp mot Wolfsburg?
I så fall er det nok flere enn meg som vil syns det er synd. Da kan vi ikke gjøre annet enn å sette vår lit til Alejandro Mesonero-Romanos. Erke-spansk, har greid å sette et skikkelig preg på Seat og later ikke til å ville legge seg på en konsern-styrt fellesnevner.
Og hva skal vi si om denne Skodaen før vi har sett den? Litt for mange linjer? Litt for mange åpninger? Litt for mange trekant-former? Litt for mye som stikker ut her og der? Kanskje litt for mye lomme-Ursus?
Jeg venter til jeg kommer til Paris.
Og, som sagt, jeg skal gi Stefani en sjanse til.