-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Skodas nye uttrykk
Skoda har sendt ut en skisse som dels skal antyde hva vi får se på Paris-utstillingen, og dels skal antyde det kommende designspråket for fremtidens kompaktbil.
Det er selvfølgelig for tidlig å si så bastant at jeg er litt skeptisk.
Jeg var blodfan av Jozef Kaban, den forrige sjefdesigneren hos Skoda.
Erke-tsjekker, utdannet i Bratislava, men det er tross alt ikke mange kilometer unna, startet allerede som skolegutt med å bli nummer to i en Skoda design-konkurranse, så til Volkswagen der han blant annet var med på å tegne Bugatti Veyron, gikk til Audi der han forsøke å rydde litt opp i copy-paste eksteriørene, men endelig til Skoda i 2008.
Der satte han sakte og sikkert et helt klart preg på Skodas designspråk – det rev seg løs fra Volkswagens design-diktat, og han klarte jommen å innføre noen rene tsjekkiske signaturer på bilene også.
Se den diagonale knekken på bakpartiene – ren Prag-preget Art Deco. For ikke å snakke om innslaget av bøhmisk krystall i konseptbiler.
Og så gikk han som sjefdesigner til BMW for ett år siden.
Jeg fryktet det verste.
Han ble erstattet av Oliver Stefani.
Utdannet i Braunschweig, men klarte å gjøre noen morsomme ting mens han jobbet i California sammen med folk som J Mays og Freeman Thomas. Beetle har for eksempel mye av hans håndskrift. Men store deler av sine 54 år har han tilbragt som eksteriørsjef for Volkswagens produksjonsbiler.
Kanskje ikke verdens beste muligheter til å utfolde seg, så vi får gi ham en sjanse til.
Men så dukker altså denne Skoda-renderingen opp, og det slår meg at også når det gjaldt slike håndtegnede teasere kjørte Skoda sin egen stil tidligere. Så på forhånds-skissen av Vision E.
Volkswagen har også hatt sin egen stil, som du kan se i T-Roc-renderingen. Og der dukker betenkeligheten opp.
Er det bare jeg som syns den nye Skoda-tegningen har samme håndskrift, samme stil, som Volkswagen-bildene hadde før?
Med andre ord: er vi i ferd med å se at den forholdsvis frie Skoda-stilen igjen skal bindes mer opp mot Wolfsburg?
I så fall er det nok flere enn meg som vil syns det er synd. Da kan vi ikke gjøre annet enn å sette vår lit til Alejandro Mesonero-Romanos. Erke-spansk, har greid å sette et skikkelig preg på Seat og later ikke til å ville legge seg på en konsern-styrt fellesnevner.
Og hva skal vi si om denne Skodaen før vi har sett den? Litt for mange linjer? Litt for mange åpninger? Litt for mange trekant-former? Litt for mye som stikker ut her og der? Kanskje litt for mye lomme-Ursus?
Jeg venter til jeg kommer til Paris.
Og, som sagt, jeg skal gi Stefani en sjanse til.