-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dansk elbil fra Shanghai
Noen kjenner kanskje Biomega fra elektriske tohjulere med pedaler og en stor butikk midt i København. Sammen med kjente designere hever de nå blikket og bygger bil.
Det var under Shanghai-filialen av CEE-utstillingen at danskene overrasket med en ganske så futuristisk bil.
De gir oss en mengde kjente designernavn som skal ha vært med på denne utviklingen. Underlig at den har blitt så bra da. Når flere designere forsøker å samarbeide om noe slikt, pleier resultatet å bli noe kamel-aktig.
Her trekkes navn som Ross Lovegrove og Marc Newson inn. Siden begge har syslet med biler før, er jeg temmelig sikker på at du finner navnene på denne siden hvis du legger dem inn i søkefeltet.
I tillegg er det noen danske navn her, mer kjent for klokker og arkitektur enn biler, og så har vi Biomega-sjefen selv, Jens Martin Skibsted som stadig gjør nye ting og som blant annet har stått bak et magasin som heter Ogojiii med fokus på historier fra moderne afrikansk kultur.
Men samme det. Her har de slått seg sammen med investorer fra Hong Kong og utviklet en bil som de kaller SIN. Den ser mer produktdesign enn transportdesign ut – her er det ikke mye overflødig. En skikkelig strippet bil er dette, som oser funksjon med hjulene på utsiden.
Fire dører, fire seter og fire nav-motorer som jobber uavhengig av hverandre – torque vectoring kan du gjerne kalle det. Skjønt her går det mer på effektivitet enn på høye ytelser.
82 hester til sammen er det det dreier seg om. De kan visst gi deg max 130 km/t og 13 sekunder til 100 pluss en rekkevidde på 160.
Her er det en ren skateboard-konstruksjon med en rekke modulmuligheter for påbygget og med de beste plassforholdene siden ikke noe som er unødig trenger plass i kabinen. Aluminium og kompositt-materialer skal sikre lav vekt.
Denne ligger på rundt 900 kg, hvorav batteriene er skyld i 200.
Men batteriopplegget er verdt en ekstra notis. Kapasiteten er på 14 + 6 kWh, der det minste batteriet kan tas ut.
Da kan det enten byttes med et som er ferdig ladet hvis man må videre med en gang, eller du kan ta det med deg inn og lade det ved siden av spisebordet, hvis du ikke har noen lader på utsiden.
Ifølge Skibsted jobber Biomega nå med en serie transportmidler der elsykler er de mest beskjedne og en bil som denne skal befinne seg på toppen. Han lover en rask videreutvikling av bilkonseptet, med blant annet flere karosseriversjoner.
Den prisen de jobber mot er rundt € 20.000 for en bil som dette.