BMW 3-serie: Her er ny 3-serie i M-drakt - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det er BMW M som er ute og viser frem BMW M340i xDrive på LA Auto Show i slutten av måneden. Dette blir den nye toppmodellen i serien, inntil en ny M3 etter hvert gjør sin entré.

Men selv om amerikanerne får se bilen nå, får de ikke kjøpe den før sommeren 2019, og da skjer også den europeiske lanseringen.

Les mer om BMW 3-serie her

Som alle M-modeller kjennetegnes den av en kraftig motor, M-spesifikke fjærer og dempere skal sørge for dynamiske kjøreegenskaper, mens lekre detaljer i eksteriør og interiør viser at dette ikke er noen hvilken som helst dusinvare.

Motoren er en nyutviklet rekkesekser med 374 hestekrefter – 48 fler enn i forgjengeren. Maks dreiemoment er på 500 Newtonmeter – en økning på 50 Nm.

Har du dårlig tid, så tar den deg til hundre på 4,4 sekunder og videre til den obligatoriske toppfarten på 250.

BMW lover at de som er opptatt av godlåt skal få sine ønsker oppfylt siden M340i xDrive er utstyrt med M Sport eksosanlegg. Særlig om du velger Sport eller Sport+ blant kjøremodiene du har til rådighet.

Selvsagt er bilen testet etter nye utslippsregler, og ifølge Euro 6d-Temp har den et snittforbruk på 0,75 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 172 gram per kilometer. To bensin-partikkelfiltre sitter integrert i eksosanlegget.

Som x-en i betegnelsen antyder er M340i xDrive velsignet med firehjulsdrift. Systemet fordeler kreftene sømløst mellom akslene mens en M Sport differensial sørger for at bakhjulet med best grep får mest juice.

8-trinns Steptronic sportsautomatkasse av nyeste versjon er standard – noe som innebærer korte steg for de laveste girene for å oppnå kjapp akselerasjon med eller uten bilens innebygde «launch control».

Hjulopphenget er tilpasset en dynamisk kjørestil, og M340i ligger ti millimeter nærmere asfalten enn en ordinær treer.

Stoppegenskapene ivaretas av fire calipere og skiver med diameter på 348 mm foran, samt enkel caliper og 345 mm skiver bak.

Standard hjulutrustning er 18-tommers felger med dekk i dimensjon 225/45 R18 foran og 255/40 R18 bak. Men selvsagt fins det også tilbud som inkluderer 19-tommere.

Det ser ut som BMW-fans har mye å se frem til.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: