-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Nye våpen i partikkelkampen
Myndighetene strammer stadig inn utslippskravene fra bensin- og dieselmotorer. Men det er ikke avgassene som er det største problemet når det gjelder partikler.
Støv og partikler virvles i stor grad opp av kjøretøy i bevegelse, fra hjul, bremser og veislitasje. Så selv om Norge har en stadig voksende elbilpark, elimineres ikke problemet for allergikere.
Det tyske selskapet MANN+HUMMEL har utviklet ulike applikasjoner i krigen mot partikler.
Et filter plassert i bilens gulv kan i fremtiden samle opp partikler fra omgivelsene. I tillegg kan et NO2-filter plassert i bilens klimaanlegg sørge for renere luft for passasjerene inne i bilen.
Det vi ser på disse bildene er et partikkelfilter plassert direkte på hjulene som samler opp bremsestøv – her plassert på en Golf som benyttes som testbil av Volkswagen.
Takket være plasseringen nær bremsene vil filteret effektivt samle opp bremsestøv – spesielt i bytrafikk der bremsene benyttes vesentlig hyppigere enn på landevei.
Filteret er bygget i materialer som ikke påvirkes av temperatursvingninger og korrosjon, og det kan samle opp så mye som 80 prosent av bremsestøvet fra den aktuelle bilen det er montert på.
Systemet har vært gjennom en rekke laboratorietester og testes nå ut i naturlige miljøer i Stuttgart i samarbeid med Volkswagen og andre potensiell partnere.
I fremtiden kan slike filtre benyttes i lette og tunge biler, i tog og ellers i industrien – helt uavhengig av type drivlinje.