-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Elske eller hate
Nissan Juke er en typiske elske eller hate bil. Bilen har vært ute av programmet en stund, men nå klargjøres en ny generasjon.
Det var nok flere enn meg som tenkte «typisk konsept som aldri blir realisert» da de så Nissan Qazana Concept på Genève-utstillingen i 2009.
Nissan gjorde noen dristige grep på den tiden. De hadde faset ut tradisjonelle modeller som Primera og Almera og erstattet dem med crossovere – først Qashqai, og nå var altså en ny kompaktmodell på vei.
Kollega Winding-Sørensen var vel det vi kan kalle avmålt optimist etter sitt første møte med Qazana som han fikk forklart av designtopp Alfonso Albaisa.
Første møte
Selv var jeg skeptisk da jeg dro til Tyskland for å prøvekjøre Juke sommeren 2010, men etter å ha gått rundt bilen noen ganger, og ikke minst, etter å ha kjørt den og sjekket ut de praktiske egenskapene, skal jeg medgi at jeg ble en smule betatt.
Spesielt likte jeg toppmodellen med 190 hester og firehjulsdrift. Uten å være overbevist om at den ville bli en salgssuksess.
De første salgsårene gjorde Juke det brukbart, og var blant Nissans tre mest solgte modeller i Norge. Totalt er det ifølge OFV registrert 2580 nye Juke på norske skilter frem til modellen ble faset ut i 2018.
Tilsvarende oppskrift
En ny modell har eksistert på ryktebørsen en god stund, men her får vi et endelig bevis for at den er under utvikling.
Bildene våre fotografer har tatt av denne prototypen viser at vi fortsatt snakker om en crossover. Og selv om den fortsatt er godt kamuflert, ser vi at de store kjørelysene og de smale hovedlyktene skal overføres til den nye modellen.
Men vi aner også en ny grill, mer i takt med nyere Nissan-modeller som f.eks. andre generasjon Leaf.
Ta også en titt på Gripz Concept fra Frankfurt-utstillingen i 2017, så får du en antydning av hvordan den produksjonsklare bilen kan se ut. Fortsatt dristig, men muligens spiselig for en litt større kundegruppe.
Fremtidsrettet
Nye Juke skal bygges på alliansens CMF-B plattform som debuterte i X-Trail i 2015, og som blant annet også ligger under nylig viste Renault Clio. Det betyr en lettere, mer fleksibel konstruksjon som også er klargjort for elektrifisering.
Selv om Juke med stor sannsynlighet først lanseres med et utvalg bensin- og dieselmotorer, kan du regne med at det senere vil komme hybride alternativer, med og uten plugg, og sannsynligheten for en ren elbil er også stor.
Vi får vente på flere detaljer til nye Juke trer ut i offentlighetens lys – trolig i løpet av andre halvår slik at den er klar for lansering som 2020-modell.