Nytt Bil i postkassen

Planlegger du å bygge om bilen din til rullende grill, så finner du oppskriften i seneste nummer av bladet Bil.

Publisert Sist oppdatert

Morten Haugen i Telemark var egentlig ingen bilsamler, men i jakten på en spesiell Ford Anglia endte han opp med en Cortina av første generasjon, som etter hvert ble til flere Cortinaer.

En av dem var imidlertid så dårlig at den kun egnet seg som delebil, men bakparten kunne jo brukes. Så etter en del prøving og feiling endte Cortinaen opp som den den kanskje flotteste bil-grillen i Norge.

Naturligvis var bladet Bil med da Morten og kona Anne Cecilie fyrte opp grillen og inntok måltidet i det originale baksetet som utgjør grillens sittegruppe.

Bobilister og caravanister er det mange av i Norge. Rundt 140.000 registrerte campingvogner har tilgang til det norske veinettet og i år passerte antallet bobiler 50.000. Nå krever eierne endring i reglene for å bruke feriehjemmene.

Mange bobilister, og antallet øker for hvert år, har kun B-førerkort med rett til å kjøre bil med totalvekt inntil 3500 kilo med tillegg av tilhenger med totalvekt inntil 750 kilo.

Fordi bobilenes innhold og vekt øker med levestandarden, er mange biler i dag nedregistrert for å klare førerkortkravet, men med tilsvarende reduksjon i lasteevnen som resultat.

Derfor har Norsk Bobil og Caravan Club nå spilt inn for EU-kommisjonen at det etter deres mening vil løfte sikkerheten om tilhengervekten legges inn i bilvekten slik at det blir mulig å kjøre bobil med totalvekt inntil 4250 kilo, men uten mulighet til å henge tilhenger bak.

Saken kan du lese om i bladet Bil. Der kommer det også fram at caravanistene ønsker å kunne kjøre i 100 km/t med vogn på slep på norske veier skiltet for slik eller høyere maksimalfart.

Seneste Bil inneholder en rekke enkelttester som du kan glede deg til å lese Vi har kjørt BMWs nye og forhjusdrevne 1-serie, vi har kjørt Hondas smarte elbil, Audi RS5, BMW X7, AMG CLS 53, Kia ProCeed, Volvo S60 og Mazda XC-30, for å ha nevnt noen.

Nye elbiler utgjør nå mer enn fire av ti nye biler. Derfor handler hovedtesten om hvordan fjorårsvinneren Nissan Leaf med 62 kWh batteripakke og nye Kia e-Soul (64 kWh) klarer seg mot superselgeren Tesla Model 3. Resultatet leser du i utgaven av Bil som i disse dager dumper ned i postkassen hos abonnentene.

Bladet Bil kommer også snart i løssalg, men benytt deg gjerne av vårt abonnementstilbud om du vil være blant de første som får bladet hjem i posten.

Powered by Labrador CMS