Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry

Tilbakevendt japaner

Helt overraskende valgte Toyota å erstatte bortfallet av Avensis med å tilpasse den litt større og svært USA-populære Camry til europeiske krav. Men vil nordmenn ha en hybrid sedan hvor baksetet ikke kan legges ned på toppmodellen?

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 7-2019.

Den er flott å se på, men det er likevel noe amerikansk over Camry selv om bilen som selges i Europa faktisk er skrudd sammen i Japan. Den har eksempelvis ikke varme i rattet eller minne på de elektrisk regulerbare setene, selv ikke på toppmodellen, men CD-spiller, elektrisk gardin i bakvinduet og manuelle gardiner som dekker siderutene bak er på plass – fordi det vil amerikanerne ha.

I USA er det ikke viktig å kunne trekke tilhenger etter en sedan, så det kan ikke Camry, men den har – i det minste på Platinum-varianten – elektrisk regulering av vinkelen på baksetet og styring av både musikkanlegget, temperaturen og bakrutegardinet (!) fra eget panel bak. Å sette bilen i revers overstyrer gardinet, men det går opp igjen så snart bilen kobles til drive.

Lass med utstyr
Det mangler ikke utstyr på basismodellen (Executive) som både har skiltgjenkjenning og nedfellbart baksete. Men først med Premium pakke inkluderes elektrisk justerbart ratt, navigasjon, filskiftassistent og blindsonevarsling. Platinum har i tillegg headupdisplay og elektrisk justerbare bakseterygger, men da forsvinner altså muligheten til å forlenge bagasjerommet ved å legge ned seteryggene.

Dagens Camry har vært i salg i USA som en helt alminnelig familiebil i et par års tid nå. Selv om den midterste utstyrsvarianten heter akkurat det, oser det ikke akkurat av premium av bilen, men materialvalget holder grei Toyota-standard, det er godt med plass i baksetet, sitteputene foran burde vært lengre og instrumenteringen er mer konservativ enn i nye Corolla.

Krefter nok
Siden jeg akkurat har vært i USA og kjørt Nissan Altima, som helt klart er en av Camrys viktige konkurrenter, kjenner jeg igjen trekkene. Begge bilene har CVT girkasse, på Camry styrt av tre programmer som bestemmer respons mot nøysomhet. Kassen fungerer fint.

I utgangspunktet skorter det ikke på krefter til forhjulene. Den firesylindrede 2,5-literen uten turbo leverer sammen med elmotoren 218 hk. Motoren er i basis den samme som Toyota benytter i RAV4, og den er å finne i flere av Lexus-modellene.

Camry bygges på Toyotas nye og skalerbare verdensarkitektur som Toyota nå bruker i mange modeller, eksempelvis i Corolla og RAV4.

En cruiser
Camry er først og fremst en cruiser. Men hvem etterspør sedan i dag om den ikke enten er diger eller bærer navnet Alfa, BMW eller Mercedes – eller Lexus? Knapt noen. I følge OFV var det i fjor bare 2,0 prosent av bilkjøperne som valgte en sedanmodell. At andelen så langt i år er på 13,2 prosent skyldes utelukkende Tesla Model 3, hvor Tesla som merkevare og det at bilen er elektrisk trumfer sedankarosseriet.

Volvos sedanandel er nede i 1,4 prosent, hos Audi er den 1,0 prosent, hos BMW som har mange sedanvarianter, er den på beskjedne 7,8 prosent, VW har ingen sedaner og Skoda har kuttet dem.

Det er dristig av Toyota å prøve, og den tekniske investeringen for å ta Camry til Europa er sannsynligvis minimal. Samtidig vet Toyota at dette kan bli tungt og priser derfor Camry fra 429.900 kroner ekskl. levering. Det vil si at Camry begynner der Corolla slutter. Men i det prisleiet er også Ford med hybridisert Mondeo stasjonsvogn.

Så vil tiden vise om tilbakevendt Camry, som forlot Norge høsten 2004, er liv laga. Se ikke bort fra at den kan bli en populær taxibil.

Powered by Labrador CMS