-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fra bybil til kompakt-SUV
Salget av de minste bybilene har vist en nedadgående trend de siste årene. Det får Peugeot til å tenke nytt.
I Norge selges det nesten ikke biler i det såkalte A-segmentet – de som er mindre enn for eksempel Yaris, Polo og Fiesta. Hos oss er det én modell som dominerer i denne klassen – e-Up, og den blir neppe mindre populær nå som den kommer i ny utgave.
Trenden er tilsvarende over store deler av Europa, og derfor er en rekke minibiler faset ut de siste årene. Og flere vil følge.
Småbilene er ikke så mye billigere å bygge enn større biler, så marginene er ekstremt presset i de minste segmentene. Derfor er man avhengig av volum for at bilene skal være lønnsomme. Og når volumet uteblir, må man se seg om etter andre løsninger.
Ford har allerede kastet inn håndkleet og erstattet sin Ka med en Ka + som utelukkende selges i fremvoksende marker. Et annet eksempel er Nissan som ved siste generasjonsskifte av Micra flyttet modellen opp i et høyere segment.
PSA er i ferd med å avslutte den delen av samarbeidet med Toyota som førte til to generasjoner småbiler – Aygo, C1 og 107/108 bygget på en felles fabrikk i Tsjekkia siden 2005. Fra 2021 overtas anlegget hundre prosent av Toyota.
Franskmennene har også sørget for at Opel skal fase ut sine småbiler, Adam og Karl, etter at de overtok den tyske grenen fra GM.
Samtidig som småbilene er en utdøende rase på vårt kontinent, ser vi ikke ut til å få nok SUV-er.
Mens de første SUV-ene var store og tunge, USA-inspirert som de var, er utvalget i dag større enn noensinne, og de store produsentene har gjerne 4-5 modeller på paletten.
Peugeot har i dag tre SUV-er på markedet, 2008, 3008 og 5008, men nå ser de ut til å klargjøre en ny innstegsmodell som trolig får betegnelsen 1008. Volkswagen har jo allerede fem modeller, så det er nok plass til flere modeller med løve i grillen også.
PSA har jo den fordelen at bilene med enkle grep kan selges under ytterligere tre merkenavn, Citroën, Opel og Vauxhall. Kanskje snart også som Fiat.
Andre generasjon 2008 vokser betydelig i lengde ved det kommende generasjonsskiftet, og dermed blir det plass til en 1008 på drøyt fire meter under denne slik at man unngår kannibalisering.
Peugeot vil dermed kunne tilby en firerrekke med intervaller på rundt 20 cm mellom hver av modellene – fra 1008 (ca. 4 meter), via 2008, 3008 og opp til 5008 (som måler 464 cm).
Franske medier spekulerer i at den nye modellen kan komme på markedet mot slutten av 2020 på hjemmebane, et snaut år etter andre generasjon 2008. Siden 2008 og 208 skal tilbys som elbiler, er det sannsynlig at det også vil gjelde 1008.