BMW : Stadig mer elektrisk - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Stadig mer elektrisk
Så godt som alle bilprodusenter har uttalte mål om elektrifisering. BMW er blant dem som er kommet lengst.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

For å nå stadig strengere utslippskrav må bilprodusentene utforske alternative drivlinjer. Så godt som alle har elektrifisering i ulike former på agendaen sin, og da snakker vi om alt fra milde hybrider til rene elbiler.

Hos BMW er det snakk om biler med stikkontakt når de snakker elektrifisering, og de var jo tidlig ute med hensyn til både elbiler og ladbare hybrider.

Ifølge en pressemelding har de hittil levert en halv million elektrifiserte biler, og bare i 2019 solgte de 145.818 biler av merkene BMW og Mini.

Av modellene i i-familien (i3 og i8) leverte de 42.073 biler, en økning på 12 prosent fra foregående år. Norge tok nesten 12 prosent av disse, fordelt med 4581 i3 og 19 stk. i8.  

Med introduksjonen av nye 330e, X5 xDrive 45e, X3 plug-in og helelektriske Mini Cooper S E har konsernet totalt 12 modeller med stikkontakt.

Men utvalget øker raskt fremover – innen 2023 skal de ha 25 elektrifiserte modeller – de fleste av dem helelektriske.

BMW forventer at en fjerdedel av deres nye biler solgt i Europa i 2021 er elektrifiserte, en tredel i 2025 og hver andre i 2030.

Ta en titt på de vedlagte grafene så vil du kanskje få noen overraskelser.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: