-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tiguan etter neste generasjonsskifte?
Volkswagen tok uvanlig omfattende grep da de lanserte generasjon to av Tiguan i 2016. Endringene kan bli minst like omfattende ved neste skifte.
Volkswagen er forsiktige når de fornyer sine volumselgere. Ta for eksempel Golf – de siste generasjonsskiftene har gått upåaktet hen hos det brede lag av folket, men kundene har kunnet glede seg over ny teknikk og stadig høyere grad av sikkerhet.
Tiguan er ifølge AutoExpress Volkswagens bestselgende modell globalt med over 850.000 eksemplarer i 2018. Det er viktig å tenke seg godt om når man designer etterfølgeren til en slik suksess.
Les hva vi skrev etter første prøvetur i 2016
Men med en ny helelektrisk ID-SUV på trappene tar Volkswagen noen dristige grep på neste generasjon Tiguan som skal på markedet om et par år.
Det kan bli krevende å opprettholde salget av SUV-er med forbrenningsmotor i årene fremover.
De som kjøper dem kan bli sett på som miljøsvin, samtidig som det kan koste produsentene dyrt å få frem Euro 7-sertifiserte dieselmotorer. Og om de ikke gjør det, straffes de med høye avgifter for ikke å nå strenge CO2-krav.
Så Volkswagens designsjef Klaus Bischoff har fått lov til å ta radikale grep for å gjøre neste Tiguan mer sexy.
Som vist på våre eksklusive renderinger vil generasjon tre får en mykere profil og erstatte dagens relativt kantete design med en mer aggressiv taklinje.
Man har lenge lekt med tanken om en SUV Coupé hos Volkswagen, men i konsernet er det hittil kun Audi som har fått lansere slike modeller.
Les BIL-test av Tiguan mot tre konkurrenter
Men også den kommende Cupra Formentor får slike linjer – det spekuleres i at spanjolen er basert på skisser fra skrinlagte Tiguan-prosjekter.
På tross av mer sportslig design hevder våre kilder at neste Tiguan blir tilnærmet like rommelig for passasjerer og bagasje som eksisterende modell. Og som i dag vil det også komme en forlenget Allspace-utgave for dem som trenger enda mer plass.
Instrumenter, infotainment og betjeningsorganer vil i stor grad hentes fra den oppgraderte Passat-modellen. Det samme gjelder MQB-plattformen som vil ha blitt videreutviklet innen en ny Tiguan går til produksjon.
Det vil blant annet inkludere ekstra 48-volts teknologi som kan gi Tiguan autonome egenskaper på nivå 3 eller 4 allerede fra start.
Neste Tiguan vil nyte godt av de siste nyvinninger på motorfronten utviklet for Golf 8, hvilket inkluderer både mild og ladbar hybridteknologi.
Toppmodellen i den nye Tiguan-familien blir en R-versjon som vår illustratør har laget illustrasjoner av her. Denne får en 2,0-liters turbo bensinmotor med opp mot 350 hestekrefter i kombinasjon med firehjulsdrift.
De som ønsker en ladbar hybrid vil også få et par alternativer å velge mellom – tilsvarende drivlinje som kommer til nye Golf.