Murrays lille selvkjørende - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Murrays lille selvkjørende
Han snakker om selvkjørende, Gordon Murray, når han presenterer sin lille klatt. Men den ser jo så frekk ut at man kunne tenke seg å kjøre den selv, og være virkelig frekk i trafikken.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Selv om Gordon Murray er best kjent for de raskeste av de raske, Formel 1 eller den utrolige F1 landeveismaskinen til McLaren for snart 30 år siden, har vi møtt ham i litt mer neppå-jorda sammenheng også.

Han har lansert en produksjonsmetode med en rekke påståtte fordeler som han kaller iStream, og han har vist en rekke spennende småbiler som er konstruert rundt dette produksjonssystemet.

Yamaha har vært blant dem som har sett nøye på ideene hans, men fremdeles ser det ut til at det prosjektet står i stampe.

Les også: Murray blir japansk

Nå har han imidlertid gått sammen med to andre og kommet opp med sin Motiv. En 2,54 x 1,3 meters bybil på 450 kg. Enten enseter, eller et ekstra sete, eller rullestol eller varerom for last-mile leveringer.

I varebilutførelse, da vil den se litt annerledes ut, vil den kunne få 1100 liters lastevolum.

I denne lette konstruksjonen er det bygget inn nok beskyttelse til at man møter kollisjonskrav for biler, på tross av at denne kan klasses som en quadricycle.

Han har fått med seg blant annet Silverstone-baserte Delta Motorsport som har bygget drivlinjen med en 20 kW elmotor og en væskekjølt batteripakke på 17,3 kWh.

Blant spesifikasjonene finner vi det ganske muntre: Aks fra null til 39 mph: 7,5 sekunder. Toppfart: 40 mph. (ca. 65 km/t).

Den tredje partneren er itMoved som har jobbet med strategien, selve konseptet og alt det visuelle. Selskapet eies av en pioner på «økologiske» bilkonstruksjoner, Jose Paris.

Noen som husker Ford MA? Paris var en av de sterke kreftene bak den.

Hva som skal skje med dette innspillet nå er ikke klart. Men store deler av prosjektet er offentlig finansiert gjennom noe som heter IDP14-programmet (Integrated Delivery Programme der nr. 14 gleder nullutslippere). Derfor kan vi vel regne med at myndighetene vil se litt mer av den i tiden som kommer.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: