-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Folk dropper EU-kontroll
Etter at fristen for EU-kontroll ble utvidet viser nye tall at tusenvis har utsatt å ta EU-kontroll: - Verkstedene har ikke kapasitet til å ta titusenvis av ekstra kontroller om en måned, melder NBF.

- Det sier seg selv at dersom altfor mange velger å utsette nødvendig vedlikehold og reparasjoner så vil køene foran verkstedportene bli svært lange, sier Tor Simonsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF).
Etter at Statens vegvesen utvidet fristen for EU-kontroll velger tusenvis å utsette å ta EU-kontroll. Ifølge NBF er det per i dag gjennomført 18.000 færre EU-kontroller sammenlignet med samme periode som i 2019.
80.000 ekstra biler
Fortsetter denne trenden vil det være 80.000 ekstra biler som skal ha EU-kontroll i neste periode, melder NBF. Det kan føre til lange køer, og at mange ikke rekker å få gjennomført kontrollen før neste frist.
- Bilbransjen frykter at for mange utsetter å ta EU-kontroll. Verkstedene har ikke kapasitet til å ta titusenvis av ekstra kontroller om en måned, sier Tor Simonsen, bransjefagligleder i Norges Bilbransjeforbund (NBF).
- Men verkstedene er åpne og kan operere med svært lav smitterisiko. Det er ingen grunn til å utsette EU-kontroll hvis du ikke er syk eller i karantene, sier Simonsen.
Statens vegvesen gav en utsettelse av fristen av EU-kontroll til 187.000 biler. Normalt gjennomføres det i snitt seks til åtte tusen kontroller hver dag. Totalt gjennomfører verkstedene seks millioner reparasjoner og vedlikeholdsoppgaver på biler hvert år.t
Kan bli lange køer
- Det sier seg selv at dersom altfor mange velger å utsette nødvendig vedlikehold og reparasjoner så vil køene foran verkstedportene bli svært lange, sier Simonsen og fortsetter:
- Dette vil igjen gjøre at folk kan risikere å ikke ha tilgang til trygge og kjørbare biler i en lengre periode. Men det er helt unødvendig.
- Verkstedene har kapasitet og det er trygt. Kunden trenger ikke møte et eneste menneske ved verkstedbesøk, legger Simonsen til.
Både statsminister og helseminister har poengtert at alt som kan fungere som normalt, bør fungere som normalt. Bilbransjen kan operere som normalt bare det kommer kunder, påpeker NBF.
- Bilforhandlere og -verksteder strekker seg langt for å imøtekomme kundebehov. Mange tilbyr seg å hente biler og man tar kontakt med eksisterende kunder, avslutter Simonsen.